Prøvekørsel af Reva Elbil
En køretur på 200 km fra København bragte os til Assens på Fyn. Her ligger firmaet City-el import, som ud over at importere "Ellerter" fra Tyskland, også er den danske forhandler af den Indiske Reva elbil.

En lille blå elbil står klar til at vi (undertegnede med frue) kan få en prøvetur, men først skal vi lige have lidt instruktion. Nøglen drejes, så der kommer tænding på. Så skal lyset tændes (der er ikke automatisk kørelys) og en stor sort drejeknap lige til venstre for rattet skal flyttes fra N til F, for at bilen kan køre fremad.

Endelig er der håndbremsen - et lidt underligt håndtag, som mest af alt ligner grebet på en paraply. Den skal også løsnes. Det sker ved at trække op i håndtaget og dreje det lidt rundt, så det kan skubbes mod gulvet.

Det kræver lidt tilvænning at håndterer denne lidt anderledes håndbremse, men jeg tror at det
er noget man hurtigt lærer. Selv om alt nu skulle være klar til at vi kan køre, er der stadig en alarmtone, som hyler.

Reva’en er indrettet sådan, at denne hyletone advarer mod stort set alt man kan glemme. I vores tilfælde er det fordi Palle som giver instruktionerne står i den åbne dør. Da døren bliver lukket stopper alarmen og vi kan kører.

Reva er en lille bil - 2,64 m lang og 1,33 m bred, og selv om der i skulderhøjde indvending næppe er ret meget mere end en meter i bredden, så kunne vi alligevel godt sidde to voksne (der ikke hører til de slankeste) ved siden af hinanden.

Det var mere højden det kneb med. Jeg tror ikke at man skal være ret meget mere end mine 1,75 før det kan blive et problem. Jeg rørte godt nok ikke loftet, men jeg følte hele tiden at jeg skulle sidde og dukke mig for at kunne se ud af forruden.
Økonomi-gear Drejeknappen, som vælger frem/bak, har 4 stillinger. R, N F og B. R står for Reverse dvs. bakgear. N er Neutral (frigear) og F er Forward.

Jeg fandt aldrig ud af hvad B er forkortelsen for, men både F og B får bilen til at køre fremad. I stilling F er der en strømbegrænsning på motorstrømmen på 120 ampere, hvor i stilling B kan motoren få lov til at spise op til 400 ampere.

Bilen er ikke nogen sprinter, som det også ses af accelerationsgrafen. 0 til 50 km/t tager 18,3 sekunder (26,7 i økonomi mode). Til trods for den beskedne motorstørrelse er bilen letkørt i bytrafik.

En rød lampe tænder i instrumentpanelet, når man bruger for meget strøm (= kører uøkonomisk), så vil man langt på en opladning, så gælder det om at betjene speederpedalen, så denne lampe ikke tænder.