Dansk Elbil Komite
Dansk Elbil Komite
Tilbage | Min Profil | Ny Bruger | Aktive Topics | Medlemmer | Søg | Hjælp
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Spørgsmål omkring elbiler
 Ombygning af benzin bil til eldrift
 Interresse i ombygning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Hot Carl

28 Posts

Posted - 08 Nov 2009 :  00:22:10  Show Profile  Reply with Quote
Hej Per!

He he... Det var mig, der skrev til Per Clausen og bad ham om at se på sagen. Han skrev tilbage til mig, at han ville stille spørgsmålet, men jeg vidste ikke, han havde fået svar, før jeg ser det nu nu!! Hvor syret...

Jeg er nu helt afklaret med, at vi kan skyde en hvid pil efter at få godkendt konverteringer foretaget af privatpersoner. Det er slut. Jeg vil skille min Peugeot ad igen og bruge alle de lækre dele andetsteds.

Det er et vemodigt øjeblik.
Go to Top of Page

Hot Carl

28 Posts

Posted - 08 Nov 2009 :  00:35:32  Show Profile  Reply with Quote
Hej Nellemann.

Hvis den danske regering ønsker at indtage holdningen: "Vi kan godt lide elbiler, men ikke på bekostning af sikkerhed, hvilket vi frygter er tilfældet ved 'hjemme'-konverteringer", er der ikke meget, vi kan gøre ved det. For 5 mdr siden blev jeg og min bror interviewet af TV2 Nyhederne ang vore konverteringer, men det blev aldrig bragt, idet den kritiske vinkel, journalisten havde anlagt til de manglende regler, der på det tidspunkt var tilfældet, blev manet i jorden dagen efter, da f.styr. offentliggjorde sin 'liste'. Journalisten sagde, at jeg skulle ringe igen, hvis f.styr. skulle vise sig ikke at ville holde sine løfter; men det er jo ikke tilfældet. De kan til enhver tid sige: "Vi har skam regler, der imødekommer konverteringer...". At det koster 100.000 at få de konverteringer godkendt, er ikke deres problem

Kasper

Heldigvis ER der andre 'billige' elbiler, vi kan boltre os med, såsom ellert, Kewet og Reva. Det vil jeg bruge min hobbyenergi på fremover.

Kasper
Go to Top of Page

Ejvind

Denmark
83 Posts

Posted - 08 Nov 2009 :  12:26:03  Show Profile  Reply with Quote
Hej Drenge.

Jeg ser godt nok Lars Barfods svar som noget af en lyseslukker, men jeg synes ikke, at slaget er tabt endnu.

For det første, så har færdselsstyrelsen ikke meldt ud, hvad resultatet af den offentlige høring, fra i foråret, er blevet til.

For det andet, så er der to måder, at få ændret loven på. For det er det der skal til. Vi kan finde en magtfuld politiker, der kan få loven lavet om, eller vi kan selv stille op til næste folketingsvalg.

Så kan i lige tænke over det.

Ejvind

Edited by - Ejvind on 08 Nov 2009 12:28:03
Go to Top of Page

Hot Carl

28 Posts

Posted - 08 Nov 2009 :  16:53:26  Show Profile  Reply with Quote
Hej Ejvind.

Per Präem fik fornylig en mail fra f.styr (ang møde med DELK - som blev afvist...) hvori de kraftigt hentydede, AT DEN FORELØBIGE LISTE FORBLIVER DEN ENESTE, IDET ANGSØGNINGERNE HAR VÆRET "YDERST BEGRÆNSEDE". Tolkningen af denne mail står naturligvis kun JEG til ansvar for, men du kan selv læse den og danne dit eget indtryk.

Derudover har jeg i mine gemmer en mail fra en sagsbehandler hos f.styr., hvori han sort på hvidt skriver, at elbilkonvertering ikke har høj prioritet.

Hvis du vil stille op til næste folketingsvalg med dette som mærkesag, har du herved min stemme (bare du ikke er socialdemokrat... :-)).

Hilsen Kasper
Go to Top of Page

kosh

Denmark
3 Posts

Posted - 09 Nov 2009 :  00:19:33  Show Profile  Visit kosh's Homepage  Reply with Quote
Barfods svar (dvs. færdselsstyrelsens) giver enkeltkonverteringer dødstødet under de nuværende omstændigheder. Man kan diskuetre rimeligheden af de krav til test som stilles, men taget de "relativt" mange uheld (brand) i betragtning der har været i nykonverterede biler i DK og udlandet i betragtning, så kan jeg godt forstå at færdselsstyrelsen står så stejlt. At støørste delen af de næævnte Kr. 100.000 formodentlig går til EMC tests kan man så undre sig over, da de forhold som virkeligt kan være fatale angår stærkstrømssystemets stabilitet (incl. batterier) og dets påvirkning af kollision.

MEN, der er vel stadig mulighed for konvertering af en bestemt type bil, f.eks. som Søren Ekelund i afutureEV gør det, og som andre tænker at gøre det. I denne sammenhæng er Kr. 100.000 til at overskue.

En alternativ mulighed er gå sammen om at konvertere en type bil under Open Souce betingelser og udfærdige en byggevejledning, som hvis den følges til punkt og prikke fører til en bil der kan godkendes. Denne konstruktion gør at både værksteder kan lave en business ved at konvertere for folk som ikke vil have beskidte hænder, men også at folk der vil spare denne udgift kan gøre det selv. Antages at et tilstrækkeligt antal aktører kunne gå samnen om at skabe en sådan Open Souce konvertering og dele udgifterne hertil, så kan forskellige værksteder jo selv videreudvikle på grundmodellen, som de så kan beskytte, men så også selv må døje med at få godkendt.

DELK i samarbejde med Ingeniør Højskolen København er netop gået i gang med et sådan projekt hvor en Audi A2 står for skud. Hvis vi kan få tilstrækkeligt momentum i dette projekt så er der en reel mulighed for at få prisbillige el-A2er på gaden inden for et år. I elbilsagens tjeneste vil jeg opfordre alle til at hjælpe til.

Med venlig hilsen

Kristian

Go to Top of Page

waterboy

Denmark
1 Posts

Posted - 10 Nov 2009 :  09:18:28  Show Profile  Reply with Quote
Lige en tanke
hvis man køber en Toyota Prius i Tyskland
piller motoren ud og montere nogle flere batterier
kan man mon så få den synet og uden afgift ????
Go to Top of Page

isfugl

Denmark
359 Posts

Posted - 10 Nov 2009 :  15:58:37  Show Profile  Visit isfugl's Homepage  Click to see isfugl's MSN Messenger address  Reply with Quote
Prius uden afgift..

jeg tror at hvis du skal gøre det, skal du taget den hjem, taget motoren ud, få den synte som Elbil med meget kort række vidte. og så sætte flere batterier i :-)

ellers havner du i problemet med at skulle dokumenter at dine exter batterier er gjort forsvarligt fast..
men som jeg læser reglerne står der intet ved en elbil om hvor mange batterier der er i, hvorfor der kan monters exter efterfølgere.

Hvilket ofte sker med Kewet 1,2 & 3 samt miniel og city el

--
Steffen
Go to Top of Page

Ejvind

Denmark
83 Posts

Posted - 11 Nov 2009 :  01:14:35  Show Profile  Reply with Quote
Hej Waterboy og Steffen
Jeg er ikke sikker på, at den går. Priusen er ikke godkendt som ren EL-bil, men en hybridbil. Det er et stort problem.
Hvis du vil bygge en bil om, af nyere dato, så skal du finde en model der også er bygget som EL-bil af fabrikken selv. For så er den godkendt som EL-bil, men du skal være opmærksom på, at det skal være den rigtige model og årgang.
Jeg ser kun to muligheder på problemet. Enten prøver vi på, at få loven ændret, eller også bygger vi biler, der er fra før 01.05.1977, om. For, fra før den periode, er der nemlig ingen datakrav, heller ikke til EMC og kollisionssikring, men jeg er enig i, at det er et tilbageskridt, men hvad f..... skal vi ellers gøre???
Det kunne også være sjovt, at se hvad de ville sige, hvis der kom mange ombyggede "gamle" biler på gaden.
Hvis dem der har bygget, eller er ved at bygge, eller har planer om at bygge om, skriver et BREV til f.styr.(som de naturligvis skal svare på)så kunne det godt være, at de ser, hvor stort problemet i virkeligheden er. Det er nok der, der er et problem, med deres forståelse.

Ejvind

Edited by - Ejvind on 11 Nov 2009 12:05:17
Go to Top of Page

Ejvind

Denmark
83 Posts

Posted - 11 Nov 2009 :  12:22:07  Show Profile  Reply with Quote
Det ville også være rart, at vide, hvis der er nogen der har været i Tyskland, hos TÜV og efterfølgende (ikke har)/ fået nummerplader på.

Til Kasper

Nej! jeg er ikke socialdemokrat.

Kunne du ikke stille et tillægsspørgsmål til Per Clausen / Lars Barfod:

Er ministeren interessert i, at det så fremover bliver "gamle" (fra før 01.05.1977) biler der bliver bygget om til EL-biler?

Ejvind

Edited by - Ejvind on 11 Nov 2009 12:23:37
Go to Top of Page

Hot Carl

28 Posts

Posted - 12 Nov 2009 :  15:19:52  Show Profile  Reply with Quote
Hej Ejvind!

Jeg har godt hørt rygter om, at man "uden problemer" kan ombygge biler fra før '77, men er vi sikre på, det er rigtigt?? Hvis det virkelig er tilfældet, vil jeg med det samme skaffe en sådan bil og flytte mit lækre grej (til en værdi af 36.000,-) over i den.

Kan vi få en uomtvistelig bekræftelse på det?

Mvh Kasper
Go to Top of Page

ThomasBS

30 Posts

Posted - 12 Nov 2009 :  18:02:48  Show Profile  Reply with Quote
En nimbus motorcykel kan ombygges til el uden problemer netop fordi den er fra dengang hvor typegodkendelser ikke var krævet.

Kan ikke se hvorfor der skulle være specielle regler for motorcykler
Go to Top of Page

axelboisen

Denmark
7 Posts

Posted - 12 Nov 2009 :  18:55:39  Show Profile  Reply with Quote
Hej Carl, Thomas og alle i andre, bare gå i gang, det er tusinde gange nemmere med de gamle og det trækker meget mere opmærksomhed på gaderne!

Hilsen El-nimbus ejeren

Axel Boisen
Go to Top of Page

mnellemann

Denmark
13 Posts

Posted - 12 Nov 2009 :  21:26:11  Show Profile  Visit mnellemann's Homepage  Send mnellemann an ICQ Message  Click to see mnellemann's MSN Messenger address  Reply with Quote
Hej Axel og i andre,

Er det muligt at se nogle officielle skrivelser om det med ingen-typegodkendelse før 1977. Kan man lægge hvad som helst i dem? Kæmpe motor, rakat, el-motor? Der må der være nogle regler eller bestemmelser? Ellers kunne det bestemt være en mulighed at konvertere en "gammel dame". Jeg tør bare næsten ikke sætte mine forventninger op, hvorfor jeg gerne vil se "beviser" :)

Mvh,
Mark

http://www.nellemann.biz
Linux/Unix, Opensource og Teknik
Go to Top of Page

isfugl

Denmark
359 Posts

Posted - 13 Nov 2009 :  05:46:40  Show Profile  Visit isfugl's Homepage  Click to see isfugl's MSN Messenger address  Reply with Quote
Hvordan skal de 1977 forståes? Jeg har en Opel kadett City model år 1976 bygget 1977. Indrigistret første gang 9/1978. Skulle det være muligt at bygge den om efter de regler her?

--
Steffen
Go to Top of Page

Ejvind

Denmark
83 Posts

Posted - 13 Nov 2009 :  09:52:25  Show Profile  Reply with Quote
Nej! Desværre for ny
Den skal være indregistreret første gang før 1.Maj 1977.

Ejvind

Edited by - Ejvind on 13 Nov 2009 09:54:11
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Dansk Elbil Komite © Snitz Go To Top Of Page