| Author |
Topic  |
|
Per Praem
Denmark
222 Posts |
Posted - 07 Mar 2008 : 12:51:56
|
Hvordan får vi de elbiler ud på vejene i Danmark? Hvordan kan et tilskud på 10 mio. kr hjælpe? |
|
|
Per Praem
Denmark
222 Posts |
Posted - 07 Mar 2008 : 13:40:29
|
Jeg mener at vi primært skal arbejde på at få skaffet nogle af morgendagens elbiler til Danmark og få dem ud på vejene og køre, så alle påstande og at elbiler er ubrugelige, langsomme, med for kort rækkevidde og batterierne er dårlige etc. vil blive gjort til skamme.
Vi skal have fat i bilimportørerne og få bilerne ud og køre, så de kan indgå i de danske (børne)familiers daglige liv, så de kan blive overbevist om at elbiler er det rigtige svar.
Man kunne tænke sig at familier på tur kunne låne en elbil i f.eks. 14 dage og på den måde kunne vi måske skabe den efterspørgsel, som ville for de store bilfabrikker til at producere bilerne - for vi får ikke gang i noget, så længe der ikke er nogen steder, man kan gå hen og få en prøvetur.
se f.eks. Mitsubishi's planer her:

De der "overseas fleet testing" i 2008/9 skal selvfølgelig foregå i Danmark.
mvh Per Praëm |
 |
|
|
Dan Frederiksen
Denmark
107 Posts |
Posted - 09 Mar 2008 : 06:27:14
|
| Per, har vi nogen indflydelse overhovedet på hvordan de 10mio kan blive brugt? |
 |
|
|
kosh
Denmark
3 Posts |
Posted - 10 Mar 2008 : 21:39:19
|
10 mio. kr er peanuts i forhold til hvad der kræves for at få elbiler på gaden i DK, efter min bedste overbevisning. Specielt, fordi mange små aktøerer vil søge om midler hvilket besværliggør en koherent indsats. Det jeg hørte på repræsentantskabsmødet var at flaskehalsen primært er at der intet distributør/service net er i danmark.
Mit forslag er derfor følgende: Kunne Dansk Elbil komite foranstalte et temporært import/support/værksteds center for elbiler i EEN dansk by. Dette skulle i en opstartsperiode være drevet af disse midler, evt. samfinansieret med den by der er med på projektet for derved at gøre det mere "gridningsløst" at importere og køre en elbil som NORMAL borger. Der skal naturligvis ikke være tale om konkurenceforvridning, så bilkøb og service bliver for borgens egen regning. Jeg tror at der er nok ildsjælde der ville betale for en elbil, hvis de altså havde en garanti for, at der også var et værksted hvor man kunne købe normal service, men i dette tilfælde primært på batterier etc.
Altså brug midlerne et sted på noget helt konkret.
|
 |
|
|
Per Praem
Denmark
222 Posts |
Posted - 11 Mar 2008 : 01:44:58
|
quote: Per, har vi nogen indflydelse overhovedet på hvordan de 10mio kan blive brugt?
Hvis vi ikke åbner munden blive vi i hvert fald ikke hørt.
Men der har været henvendelser fra flere sider bl.a. fra dagspressen. Der har bl.a. været en føler fra DONG som vil have vores medlemmer med til et "gå-hjem-møde" med oplæg, feedback og uformel diskussion. Mødet skal ligge engang i april. Jeg vender tilbage, når jeg ved mere... Jeg har også pudslet med et åbent brev til de danske bilimportører.
Det er nu vi har chancen for at synliggøre komitéen, men jeg tror på at vi skal samarbejde med nogen - komitéen kan ikke løfte en sådan opgave alene, men vi kan bistå med ekspertviden.
mvh Per Praëm |
 |
|
|
Dan Frederiksen
Denmark
107 Posts |
Posted - 11 Mar 2008 : 13:50:11
|
| lyder spændende med Dong men hvad er et 'gå hjem møde' ? :) |
 |
|
|
Michael Wulff
Denmark
9 Posts |
Posted - 19 Mar 2008 : 08:09:25
|
| Det lyder da enormt spændende. Men jeg er måske lidt bekymret for om Dong har rent mel i posen. Men jeg synes også at de 10 millioner burde bruges til oplysning og at få nogen elbiler på gaderne |
 |
|
|
Lars Guldborg
Denmark
284 Posts |
Posted - 19 Mar 2008 : 19:52:15
|
Når man hører dagspressen og ser sig omkring, er det tydeligt at elbiler fylder mere og mere og der kommer mere og mere fokus på dem. Min tanke var, når jeg går igang med min bil - konvertering, ville jeg hører om en journalist ville følge projektet og skrive lidt om det i aviserne. (det kunne måske være startskuddet til "GULDBORG's BILKONVERTERING")  Også for at vise at en elbil ikke kun er en Ellert!!
Lars |
 |
|
|
gammelfjols
Denmark
13 Posts |
Posted - 23 Mar 2008 : 18:17:05
|
Tanke: 10 mil kr er fin start kapital til et Dansk andels batteri leasing selskab. Lad os oprette et andelsselskab, der gør det samme, som Shai Agassis private projekt better place. http://www.projectbetterplace.com/
http://de.sevenload.com/videos/J9sEsWG/DLD08-Day-3-Green-transportation
Men her andels Danmark efter den gode gamle danske andels model. Indskudet i andelsselskabet kunne eksempelvis være 25000 kr pr andel, som andelsselskabet nu bruger til at fiancere batterierne ved almindelige lån, der fianceres ved andelshavernes daglige kørsel afregnet pr km. Et lån på 10 millioner kr kan dæleme købe mange batteier. Andelsselskabet bruger overskudet til at købe vindmøller, som leverer strømmen til elbilerne og som sælger overskudet af strøm til el nettet eller køber ved underskud.
Prisen kunne være 50-75 øre pr km inklusiv strøm. En diesel bil der køre 17 km pr liter koster til sammenligimig 58 øre pr km. Benzinbilen, der køre 14 km/l koster 75 øre pr km. Hertil skal medregnets udgiften på den grønne afgift der ofte ligger på 6-15 øre pr km alt efter kørselsbehovet. Ved 30.000 km/ år er det ca 10 øre km ved en diesel bil. Det er faktisk muligt at fiancere elbil batteriet langt biligere end denne udgift ved at bruge normale
Andelen på 25000 kr giver retten til at lease et af andelsselskabets batterier og et andelsbevis på at man har denne ret. Ingen andelshavere ejer deres batteier.
Det er den store engangsudgift på batterierne, der forhindre elbilerne fra at få den succes som de fortjener. Her har den gode Shai Agassi ret med sit princip. Men jeg mener, at det danske andels princip er en langt bedre foretnings model end den private profit model, som Shai Agassi ønsker at bruge.
Fordelen er, at man køber en andel engang, og herefter behøver man kun at skifte bil. Batterierne er automatisk financeret ved den daglige kørsel herved sænkes anskaffelses prisen på en el bil - helt ned til et niveau, der er langt under prisen på en normal konkurerende benzin eller diesel bil.
Faktisk behøvede andelsselskabet kun at låne de 10 millioner, for i samme takt som andelsselskabet får andelshavere, der begynder at købe elbiler og kører i elbilerne, vil andelselskabet nu tjene styrtende med penge.
Undlader andelshaverne at trække pengene ud i dividente i de første 10 år, så vil dette selskab kunne akkumulere flere milioner i løbet af ganske få år og løbende vil selvskabet kunne sænke prisen pr kørt km. Derved øges konkurrencefordelen overfor benzin og diesel og eventuelle private konkurrenter, der automatisk vil komme på dette marked. Der vil helt naturligt opstå standard batterier, der kan udskiftes. Da ingen andelshavere ejer deres eget batteri, men kun leaser retten til at bruge ET batteri, vil det blive muligt at bygge skifte stationer der kan ombytte batterier løbede - efter Shai Agassi's model, blot efter den gode danske non-profit andelsmodel.
Ved at bruge den gamle danske andels model betaler ingen andelshavere mere end det reelt koster at bruge batterierne, men alle andelshavere får alle fordele ved et selskab med henhold til vedligehold og service af elbilerne og battererne, der alt sammen kan finaceres pr km kørt.
Lean energy er vejen frem til et godt samfund |
 |
|
|
gammelfjols
Denmark
13 Posts |
Posted - 25 Mar 2008 : 08:52:37
|
ok du har nok ret med de 10 millioner det var også mere drilleri :-) Hej Danny
Jeg ser faktisk enda kompinations løsninger imellem ejerskabs modeller. sådanne andels selvskaber kunne faktisk godt ha private investore, hvorfor dog ikke også shai agassi mon ikke han også kan se den økonomiske fordele. I at ha et lille stykke af en meget stor lagkage, end hel kagen af en meget lille lagkage. tænk hvad bare 10% af en meget stor lagkage ville kunne indbringe shai agassi behøvede faktisk ikke at komme med økonomiske fiancer den viden han medbringer er rigeligt mere end 10% værd.
Jeg mener faktisk at alle aktøre på dette markdet skal dele batterierne med staten som pasiv medejer af batteri infrastrukturen.
min vision er helt enkel.
Der dannes et fælles selvskab der ejer alle elbil batterier i danmark med rooming til de andre landes lignede selvskaber. Hvor den danske stat har 51% af aksierne. Herefter er der private og andels aktøre blant andet fonde. Der ejer resten. alle batterier er ens og fælles ejet det fælles selvskab veligeholder og driver den fælles infrastruktur.
De private og andels aktørene leaser retten til at udleje batterierne i fri konkurance imod hinanden om kunderne man behøver ikke at være medejer af batteri selvskabet for at kunne være batteri udlejer eller udlejer for at være medejer af batteri selvskabet dette åbner for pentions kasser og ligende som udbydere og mindre selvskaber der kan finde intresante modeller til leasing af batterierne, uden at eje batterierne det er både en markeds model kompineret med fornuftigt planøkonomi.
Mon ikke shai agassi langt hellere vil ha denne fælles medejer skab, af fremtidige 2-3 millioner danske batterier med den danske stat som passiv hoved aksionær staten starter selvskabet og giver shai agassi 10-20% gratis aksier i dette selvskab. For lease sit firmas viden uden at stille andet på højkant end dette. foretningmanden shai agassi kan godt se fordelen ved at andre private ejere som exembelvist pentions kasser benzin selvskaber mm sætter den fornødne private kapital sammen med staten som pasiv partner til rådighed for markdet det er helt enkel god fortning at eje en lille del af en storkage som man kun har givet viden til, end at eje en meget lille kage. faktisk ville denne model kunne kopieres over hele verden og gøre shai agassi en særdels velhavede mand uden han behøver at sætte flere penge på højkant end han har gjort.
Staten ejerskab har to foremål nemlig at bringe den fornødne ro på dette markdet ved at eje den kontrolerende 51 tyvende aksie der samtidigt giver staten financel erstatning til den benzin og disel afgift der nu ikke kommer da bilerne nu er eldrevne hvis staten direkte modtager ca 30-40% af den afgift pr km kørt på baterierne i indtjæning der vil staten kunne bevare store dele af den indtægt som staten har idag ved benzin og diesel afgifterne indføre staten samtidigt roadpricing så kan staten 100% gå over til denne langsomt og løbede ved at give de nuværnde biler i systemet en afskrinings ording betalt ved af deres nuværnde registrering afgift.
AFskrviningen af registerings afgiften kunne exembelvist være over 12 år. DVS de første 12 år behøver biler ikke at købe km i roadpricing DVS alle biler over 12 år bliver nu udfaset og ombyttet først til eldrift. Det giver ro til de nuværnde bilejere de har jo 12 år til at afskrive deres registierings afgift. 12 år til 180% er fair.
Herefter skal man jo bare betale pr km men til en lidt/noget højere km takt end det ville koste at køre eldrevet. kompineres løsningen med en roadprincing model der aktivt udfaser de existende biler med denne ejerskabs model kan staten både tjæne penge på denne overgang faktisk har det første af disse selvskaber en meget storfordel da de kan gå ud i resten af verden med kapital og know how og sælge denne i ex kina inden mm med meget meget meget stor profit til følge el biler er helt enkelt ved at blive big buinsness.
mvh nyt medlem
martin sørensen
nygade 4 9681 Ranum tlf 29872699
lean energy er vejen frem til et godt samfund |
 |
|
|
gammelfjols
Denmark
13 Posts |
Posted - 25 Mar 2008 : 08:57:14
|
øø undskyld jeg glemte statens financering.
Staten har pengede hvert år høster staten 20-30 milliarder kr fra nordsøen. ved at bruge de penge aktivt exembelvist 10-20 millarder kr i start kapital til et sådanne selvskab. vil vi i løbet af max 10-20 år være 100% eldrevet i damnmark ved at bruge den model som jeg foreslår staten vil enda tjæne hele invisteringen ind igen ved at privaticere sine aksier som markdet vokser ned til den 51% aksie som staten skal eje. statens riciko er ikke existernde ved denne model faktisk ender staten med at tjæne penge på denne økonomiske model.
mvh martin
http://vedvarendeenergi.underskrifter.dk/index.php
 |
|
|
gammelfjols
Denmark
13 Posts |
Posted - 25 Mar 2008 : 09:19:35
|
ps angående markedsføring.
"Andelstanker er simpelthen utroligt spændende og som skrevet ovenfor vil jeg kontakte nogle "tunge drenge" som jeg kender indenfor Investeringsfondene (indenfor energi) og forelægge dem dette. Dog tror jeg at de 10 mio. kroner vi taler om her bør bruges på ren markedsføring af elbiler som et EKSISTERENDE alternativ til elbilerne.
Vi bliver nød til at få den almindelige dansker til at indse, at elbiler IKKE er klovnebiler og at de allerede nu kan opfylde 80% af danskernes kørselsbehov"
Markedsføring ser jeg ikke som noget stort problem. Problemet er først financering og oprettelsen af dette selvskab der gør det muligt.
Når dette selvskab har financer nok til at kunne sende elbilerne på markdet til en konkurance dygtigt pris iforhold til benzin og diesel.der vil de private aktøre med den danske reklame brance i løbet af max 6 månder gøre benzin og diesel biler til noget gammeldags en forældet teknologi der enda sviner.
Smukke unge let (eller næsten afklæde) påklædte piger der køre i en tesla der som udsiller fjolser der køre i hummer vil hurtigt vise at eldrift er det samme som kønsdrift nu sælger elbilerne sig selv sammen med den bedre økonomi der vil med andre reklamer overbevise denne målgruppe om dette, nej markdedsføring det er ikke noget problem.
Snart vil vi se eldrevene telsaer og lotus zapper i film, musik vidioer hele tiden i et sandt bombedament. Sammen med unge og smukke næsten af klæde kvinder. der sende et budskab at køre forsilt drevet det er forsit og forældet.
 |
|
|
Dan Frederiksen
Denmark
107 Posts |
Posted - 26 Mar 2008 : 08:51:06
|
batteriswap er noget grat. forget about it.
jeg så gerne at der blev brugt penge på at udvikle et samlet system med motor, elektronik, batteri og kompakt forbrændsgenerator der så puttes i eksisterende forbrændingsbiler i en serieproduktion der kan være profitabel og derved uendeligt nyttig. en stor produktion så vi rent faktisk får nogle gode elbiler på gaden. verdensmarkedet er ganske stort så det er potentialet også. en køretur og mediaomtale når de er klar er ganske gratis sekundær værdi så alle fårene kan se det virker.
istedet for at 'afsætte penge på budgettet og sætte mål for reduktion i CO2' så gør det for helvede istedet.
vi skal ikke have nogle delebatterier eller noget skod offentlig transport. DSB skal bare have en .22 bag øret. vi skal have nogle ****ing elbiler og nogle ****ing vindmøller og det skal være ****ing nu. REEV og CO2-frie elkilder er løsningen. det er så åbenlyst og det er en opgave for en stat, da det for helvede ikke skal være private individer der redder verden trods regeringer og bilfabrikanter.
det kræver et statsejet selskab der gør det oplagte. build the ****ing cars. forestil Jer en statsminister der sagde: "we choose to get off oil within the decade, not because it is easy but because it is hard" istedet har vi en hjernedød satanist.
Per, jeg håber ikke det gå hjem møde er noget kun nogle få får adgang til. |
 |
|
|
Lars Guldborg
Denmark
284 Posts |
Posted - 26 Mar 2008 : 22:20:51
|
Dan Du må være en vred mand! Brøv at se nogle af de udenmærket link der er rundt i forummet, så vil du opdage at stort set alle ting findes til at konverterer biler med, så der mangler bare nogle Danskere der F***'er janteloven og kommer igang! Forslag: Giv mig 2 års løn, et værksted og 1 mill. til at købe dele for, samt en deltids bogholder, så skal jeg sku nok få et konverteringsværksted op at stå!! Det er jo "kun" mekanik. :-)
Lars |
Edited by - Lars Guldborg on 27 Mar 2008 06:49:49 |
 |
|
|
gammelfjols
Denmark
13 Posts |
Posted - 27 Mar 2008 : 07:15:47
|
ja jeg er også uforstående overfor denne modstand. hvorfor vil den gode tidligere SAB top direktør shai agassi anbefale sådannne en teknisk løsning vedrørende batteri bytte hvis ikke det er teknisk muligt jeg tror næppe at han ville satse som han gør med sine 1.5 milliarder kr uden det var teknisk muligt.
jeg anbefaler en statslig løsning af en logisk grund. det er staten der taber på at elbilerne ikke forbruger benzin og diesel. For at få staten som aliance fælle i denne overgang så det nødventigt at det tage det nasional økonomiske problem alvorligt.
Det er et problem den kommede teknologi der uden tvivl er eldrevne biler ikke er beskatnings bare i samme takt som benzin og diesel. kan en model råde bod på denne, og samtidigt sænke prisen pr km kørt og enda forsikre denne pris imod fremtidige prisstinginger fra olien. den litter benzin som vi køber koster reelt ca 4.5 kr pr litter når dem kommer fra rafandariet. benzin selvskabet bliver fed på at tage en kr pr litter 5.5 kr pr litter resten af den nuværnde dagspris på ca 11 kr pr litter er beskatnings værdien.eller ca 5.5 kr pr litter det svare til en roadpricings afgift på ca 33 øre pr km ved en benzin økonomi på 17 km/l. Presenteres der en model der kan bevare en stor del af de 33 øre pr km. Så vil staten nu være langt mere lydhør over for sådanne en model. Faktisk kunne det også gøres 100% privat hvor staten opkræver en km afgift pr km kørt ved batteri leasings selvskaberne. men det er bedre nasional økonomi at staten er med som passiv partner i hovedselvskabet der financere batterierne og den infrastruktur som elbilerne behøver. når der findes en model der bevare indtægt grundlaget fra benzin og diesel afgifterne, regisisterings afgiften, der skal delvist erstattets af roadpricings afgift. samme bil med 17km/l der koster 10000 euro fra ny i tyskland koster Ca 75.000 kr. koster i Danmark 235.000 kr.for samme pris mens vi opkræver forskelen pr kørt km afgifts forskelen på en ny bil i tyskland og danmark er ca 160.000 afskrives denne registerings afgift over 16 år så giver det 10.000 kr pr år eller ca 40 øre pr km. Kan den samme bil produceres eldrevet minus batteri. For 6000-7000 euro 45.000-60000 kr.- så giver det plads til at forsat at kræve en dog lidt mindre registerings afgift ex 40-50% og samtidigt opkræve en afgift pr kørt km på ca 20-50 øre/km. + statens indtægt på at være medejer af leasing af batterierne så kompenseres staten på en måde der gør det muligt at reformere udgiften. vi forbrugere skal jo se på samlet pris pr km når vi kan købe en ny bil til 50.000-70.000 kr og ikke som nu 150.000-230.000 kr så giver det et langt mindre låne behov, dermed en langt mindre udgift pr km. AT råbe i skoven efter elbiler uden at tage denne beskatning som staten tjæner idag på at sælge biler med 180% skat, og 50-60% skat på brændstoffet. alvorlig er helt enkelt både tåbeligt og naivt. Hvorfor mon dog at staten forsat satser hele butikken på at forske i brint, der er en ren energi taber.
Jo Djøffidanemark ved det er totalt umuligt at indføre elbiler uden en total reform af næsten hele vores afgifts system. Tænk hvis politikerene nu skulle hæve den forbitrede person beskatning med hele 10-20% for at financere denne forskel og hvem skal dog betale denne forskel eller hæve den endnu mere forkætrede boligbeskatning med 20-30% for at fiancere dette hul.
For prøv at se kørsel pr km benzin og diesel drevet, Som om at det koster 40 øre i roadpricing ved bil købet. 33 øre i roadpricing ved benzin købet. eller totalt ca 73 øre pr km i ren afgift. Når Danmarks ca 2.5 millioner biler køre ca 15000-25000 km pr år og tilsammen giver ca 73 øre pr km. så har det betydning og Djøffidanemark ved udemærkdet godt at det er umuligt at reformere et sådanne system uden at erstatte de afgifter med nye afgifter. der for siger økonomerne nej nej nej til elbilerne.
privat økonomisk set styrker det kun vores land at private borgere herefter nu ikke har behov for at låne 1500000- 200000 kr til at købe en bil dette augoment vil overbevise mange økonomer der bekymer sig med rette over vores private gældsætning. Kan der findes en model der både giver samme afgifst kr i kassen lavere gældsætning pr husstand, Derfor er shai agassis model lidt af et colombus æg den giver plads til at kunne bevare store dele af afgifts trykket udregnet pr km. Da eldrift nu faktisk er konkurance dygtigt set pr km versus bensin og diesel drift. Derfor vil djøffidanemark give grønt lys for denne model
Mobil telefoni gav jo heller ikke markant billigere samtale priser set pr min, hvorfor skulle eldrift gøre det med transport ?.
 |
|
|
Dan Frederiksen
Denmark
107 Posts |
Posted - 27 Mar 2008 : 18:08:32
|
hehe du misforstår Lars. problemet er netop de par millioner du lige kræver. det er ikke teknisk vanskeligt.
ser ud til at dong vil prøve et eller andet nu http://jp.dk/indland/article1304151.ece ikke helt pjattet med partneren de har valgt dog men måske |
 |
|
Topic  |
|