Dansk Elbil Komite
Dansk Elbil Komite
Tilbage | Min Profil | Ny Bruger | Aktive Topics | Medlemmer | Søg | Hjælp
 All Forums
 Spørgsmål omkring elbiler
 Ombygning af benzin bil til eldrift
 Interresse i ombygning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Alex Lisbjerg Posted - 26 Aug 2009 : 19:31:49
Hej delk folk, og elbil entusiaster.

Jeg har gået med en drøm i flere år - Nemlig at bygge en el-bil.

Men da den aldrig vil kunne blive indregistreret her i danmark, ville en konvertering måske være min løsning på problemet.

Jeg arbejder pt. på DTU, og min daglige opgave består i konstruktion, udvikling og design af forskellige videnskabelige instrumenter i forskellige miljøer. - Hvor der bliver stillet MANGE krav til produktet.

Jeg har bygget og designet rigtig mange spændende ting i årenes løb, og jeg har altid været fascineret af elmotorer.

Jeg mener selv at jeg er ved at få overskud til eventuelt at starte et projekt op med andre ligeså interesseret personer.

Min force er mit engagement, og min solide erfaring i design og udvikling af mekaniske systemer.

Så hvis der er nogen der står og har brug for en sparringspartner, eller andre der er interesseret i at starte et nyt projekt op, så kunne jeg godt være interresseret i at være med.

Eller hvis der er nogen der står med en pose penge til et projekt de ikke selv kan løfte, så kan jeg garanteret hjælpe ;)

15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ThomasBS Posted - 21 Nov 2009 : 20:27:18
Sidder de ikke på DTU alligevel? Hvis man vil fremme udviklingen så var et da oplagt at tilbyde gratis eller billige typegodkendelser. Det kunne da fremme iværksætterne og tiltrække nye virksomhedder til landet?

I asien er alt jo stats støttet i hoved og røv måske vi skulle til at tage os lidt sammen før vi ender som et pensionist kontinent.

EV-Rump Posted - 21 Nov 2009 : 19:50:10
100.000 kroner for at godkende nye elbiler

Men beløbet bliver der ikke lavet om på
http://aoh.dk/artikler/100000-kroner-for-at-godkende-nye-elbiler
Ejvind Posted - 17 Nov 2009 : 18:29:34
Hej Kasper

Glem teknologisk institut.

Hvad koster det hos TÜV i Tyskland?????

Vi ved jo alle sammen, at skal du have kontrolleret noget i DK så koster det.

Jeg har selv fået kontrolleret og godkendt nogle tyveri sikringsgitre, hos teknologisk institut midt i 80'erne, jeg måtte både betale for en kæmpe frokost og en halv dags arbejde for fem "teknikker" selv om det kun tog et par timer incl. frokost.
Kan vi få en godkendelse i udlandet, så er det, det billigste og sikkert også det bedste.

Ejvind
Hot Carl Posted - 17 Nov 2009 : 17:39:04
Hej Ejvind.

De 100.000 kommer fra tek inst.

Kasper
Ejvind Posted - 14 Nov 2009 : 13:20:08
TV2 NEWS har lige talt om el-biler, så det kommer nok igen senere. De kører et tema der heder kampagneklima

Jeg har skrevet til dem, så vi må se, om de vender tilbage.

Ejvind
Ejvind Posted - 14 Nov 2009 : 12:26:54
Hej Kasper
Jeg forstår godt, at du er forvirret. Det er du ikke alene om.
Aller først ved jeg ikke, hvor de 100.000 kommer fra.
Jeg har hørt, at et syn hos TÜV, som belyser alt det f.styr. vil vide, skulle koste noget der ligner en dagsløn, måske for to personer. Men det ville være dejligt, hvis der er nogen der gider undersøge det. Jeg har ikke styr nok på tysk, så jeg kan ikke fører mig frem der.
Og så skal vi lige tænke på, at den Toyota Rav4, jeg skriver om, er fabriksbygget som EL-bil, hos Toyota.
Det er meget underligt, at de sender et direktiv ud, hvis der ikke er særlig stor interesse for ombygning af biler til el-drift.
Er du i stand til, at skaffe en kopi af det direktiv.
Det jeg husker, fra min samtale med f.styr. er at vi skal bruge en undersøgelse der hedder "TÜV 741"

Ejvind
Hot Carl Posted - 14 Nov 2009 : 10:22:38
Hej Ejvind!

Jeg må sige, jeg er temmeligt forvirret over alle disse paragraffer... Mener du at have fundet en udvej, hvorigennem min Peugeot kan synes uden at skulle igennem de, nu så notoriske, tests til 100.000?

Jeg kan informere dette forum om, at f.styr. i går sendte et direktiv rundt til ALLE synshaller i DK, så der ikke skulle "smutte" nogle konveteringer igennem, førend de førnævnte tests er gennemført.

Kasper
Ejvind Posted - 14 Nov 2009 : 01:26:33
quote:
Originally posted by EV-Rump

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:124:0001:0044:DA:PDF Dette direktiv finder anvendelse på f) traktorer og landbrugsmaskiner eller lignende maskiner & h) pedalcykler, som er udstyret med en elektrisk hjælpemotor
...

Jeg har svært ved, at se, at det skulle omhandle andet end to og tre-hjulet motorkøretøjer.

KAPITEL I
Anvendelsesområde og definitioner
Artikel 1
1. Dette direktiv finder anvendelse på alle to- og trehjulede
motordrevne køretøjer, også med tvillinghjul, som er bestemt
til brug på vej, samt komponenter og separate tekniske enheder
hertil.

Der ud over er der regler for mærkninger.

Ejvind
EV-Rump Posted - 13 Nov 2009 : 23:47:12
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:124:0001:0044:DA:PDF Dette direktiv finder anvendelse på f) traktorer og landbrugsmaskiner eller lignende maskiner & h) pedalcykler, som er udstyret med en elektrisk hjælpemotor
...
Ejvind Posted - 13 Nov 2009 : 22:59:43
Hvis jeg ikke husker meget forkert, så har vi jo i vores forum i IHK/DELK en person der købte den Toyota Rav4 EL der tidligere var til salg her i dette forum. Bilen var registreret i Sverige og for, at kunne få den på danske plader, så blev den registreret som en landbrugsmaskine, af en eller anden art, som jeg ikke lige husker.
Nu klikkede jeg naturligvis på:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:045:0017:0047:DA:PDF
oven over og det første jeg falder over, er den første tekst i selve dokumentet:

ANVENDELSESOMRÅDE
Følgende forskrifter finder anvendelse på sikkerhedskrav til alle elektriske batteridrevne
vejkøretøjer i klasse M og N med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 25 km/h.

Var det så ikke et forsøg værd, at prøve, inden i skiller de ellers så dejlige 106er ad???

Ejvind
Hot Carl Posted - 13 Nov 2009 : 21:23:52
Hey EV-rump.

Jep. Det er én af de to fra en "gammel" video (april). Vi har dog lavet flere nye videoer siden.

Jeg tvivler dælme på, at f.styr. uden videre vil tillade konvertering af gamle biler. Det hul kan de lukke hurtigere end jeg kan drikke en kop kaffe.
EV-Rump Posted - 13 Nov 2009 : 19:57:35
@ Mark 06 Nov 2009 10:20:38: Findes der ikke nogle EU regler vi kan læne os op af?

Ja. EU - Regulativ nr. 100 — Ensartede forskrifter for godkendelse af elektriske batteridrevne køretøjer for så vidt angår specifikke krav til konstruktion, funktionel sikkerhed og hydrogenemission findes her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:045:0017:0047:DA:PDF

@ Hot Carl / Kasper "...har haft 2 konverterede Peugeot 106'ere klar siden den 28. januar i år".

Har du nogen videodokumentation på at de kører og er færdigkonverterede? ...jeg formoder dette er din?
http://www.youtube.com/watch?v=jx8lARY_Mhs

Mvh
EV-Rump

Ejvind Posted - 13 Nov 2009 : 18:59:31
Det var ikke så ringe endda. Du kan næsten ikke finde den nyere

Ejvind
isfugl Posted - 13 Nov 2009 : 10:52:53
Så er det man blive glad for at man husker forkert :-)

Den indregisteret først gang 01/04/77.

SÅ nu skal der regnes på ombygning :-p

--
Steffen
Ejvind Posted - 13 Nov 2009 : 09:52:25
Nej! Desværre for ny
Den skal være indregistreret første gang før 1.Maj 1977.

Ejvind

Dansk Elbil Komite © Snitz Go To Top Of Page