Ja - Det ER en rigtig elbil!

Jeg har altid ment at en hybridbil, som tanker sin energi på en benzinstation, kun kunne betragtes som en BENZIN-bil. Denne holdning blev der fuldstændig vendt op og ned på efter prøvekørslen af Opel Ampera.

af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (20-juni-2012)



Opel Ampera, der er Årets Bil i Danmark 2012, og dens amerikanske søsterbil Chevorlet Volt er kåret som Årets Bil i Europa - Car of the Year 2012. Ampera/Volt er en såkaldt plug-in hybrid elbil (PEV), hvilket vil sige at den har flere kilder til sin fremdrift. Grundidéen bag Opel Ampera var at lave en bil, som var elbil i det daglige dvs med et batteri, som oplades fra en stikkontakt. Når man på et eller andet tidspunkt løber tør for strøm, er det ingen katastrofe, for bilen medbringer sit eget benzindrevne elværk.

Opel Ampera har faktisk hel 3 motorer! - En hoved elmotor på 111 kW (148 HK) som altid er tilkoblet drivhjulene. Desuden er der en lidt mindre elmotor, som også virker som generator på 55 kW (73 HK), samt en 1,4 liters benzinmotor. Det betyder at uanset hvor energien kommer fra, så er bilens fremdrift altid elektrisk.

Til at koble disse tre motorer sammen er der 3 koblinger og et planetgear. Ved hastigheder op til omkring 110 km/t er det kun den store elmotor, som står for Opel'ens fremdrift. Den lille elmotor virker i denne driftstilstand udelukkende som generator til at oplade bilens batterier under opbremsning.

Når hastigheden kommer over 110 km/t (6500 rpm) drejer den store elmotor alt for hurtigt rundt, hvilket påvirker dens virkningsgrad i negativ retning. For at øge effektiviteten begynder bilens system at anvende den lille elmotor til fremdrift parallelt med den store. Ved at både den store og den lille elmotor arbejder gennem samme planetgear, så kan man vha. af den lille motor bringe den stores omdrejningstal ned til et niveau, hvor den er mere effektiv.

Ved at lade den lille elmotor deltage i fremdriften, har man opnået 2-3 km ekstra rækkevidde.

Den tredje tilstand for drivsystemet opstår, når batteripakken når end på 20-25 % restkapacitet. Nu starter benzinmotoren op. Ved lave hastigheder driver den alene den lille elmotor, som nu virker som generator, der igen lader batteripakken op. Benzinmotoren og den lille generator/elmotor bliver mekanisk forbundet vha. af endnu en kobling. I denne tilstand virker hele systemet som en serie hybrid - en benzin motor driver en generator, som oplader et batteri, som igen levere strøm til elmotor, som står for bilens fremdrift.

Opel Ampera har en fjerde driftstilstand, som er lidt mere kontroversiel. Denne tilstand træder ind, når hastigheden er over 110 km/t og der samtidig køres med benzindrift. Ved at frigøre statoren på den store elmotor med en tredje kobling, således både anker og stator begynder at rotere, kan man via planetgearet bringe benzinmotoren i mekanisk forbindelse med de drivende hjul.

Ved at tilføje dette element til bilens design har ingeniørerne kunnet forbedre brændstoføkonomien med 10-15 %.

Elbil til nærtrafik - benzin til udenbys

Opel Ampera oplades via et standard J-1772 ladstik, som er placeret i den venstre forskærm. Det medfølgende ladekabel, skulle for øvrigt efter sigende selv kunne finde ud af om bilen kan trække 10 eller 16 ampere fra den tilsluttede stikkontakt. Da jeg jo i forvejen er elbilsejer, så har jeg allerede en intelligent fastmonteret ladeboks i min carport, hvilket virkede fint. I løbet af en 3 timer med 16 amp fra elnettet var bilen ladet op til 100 %.



Efter min oplevelser med en Toyota plug-in hybrid, hvor benzinmotoren ustandseligt startede og stoppede, var det med lidt skepsis, jeg satte mig ind bag rattet i Ampera'en. Men her måtte jeg sande, at Opel Ampera er en rigtig elbil. Gearskifteren i drive, og foden på speederen - vupti - fuldstændig lydløs eldrift, akkurat som jeg er vant til i min egen Nissan Leaf.


Og hvilken elbil, godt nok er jeg vant til de 80 kW og 280 Nm, som Leaf'en yder, men det overgår Ampera'en med 111 kW og et drejningsmoment på hele 368 Nm. Det giver 0-100 km/t på lidt over 8,5 sekunder.

En af mine testture gik fra København til Helsingør og tilbage igen. For at se hvor langt det var muligt at køre på ren eldrift valgte jeg at lægge hastigheden på motorvejen på konstant 90 km/t på hele turen, idet det er nogenlunde den hastighed, som er optimal, hvis der ikke er modvind.


På tilbagevejen - på den sidste del af Lyngbyvejen omkring Gentofte, viste bilens batteridisplay, at det nu var ved at være slut med elektronerne på batteriet. Spændt fortsatte jeg med konstant hastighed (bilen har jo fartpilot) for at se, hvad der skete, når der skulle kobles over på benzindrift. Pludselig forsvandt det grønne batteri fra displayet i bilens instrumentpanel i en animeret flyvende bevægelse og en kom en blå benzinstander, samtidig kunne der mærkes en svag stigning i viberationsniveauet ledsaget af et brummende lydbillede. Jo nu var benzinmotoren gået i gang.



Displayet viste at jeg havde haft 10 kWh til min rådighed på batteripakken og at jeg havde kørt 64 km. Hvilket svarer til 156 Wh/km - lidt højere end min Nissan Leaf, som nok ville have ligget på 140 Wh/km på samme tur.

En helt anden bil ved benzindrift

Så længe jeg holdt en konstant hastighed spandt benzinmotoren sagte - næsten uhørligt. Men i samme øjeblik at jeg trådte på speederen for at accelerer ved det første lyskryds, så var det pludselig en helt anden bil at køre i. Ikke så meget køreegenskaber og acceleration - det var uændret - men lydoplevelsen var fuldstændig surrealistisk. Nu var man vant til den dejlige lydløse elbilskørestil og pludselig sad man i et monster, hvor motoren drønende larmende op i - efter min mening - alt for høje omdrejninger under hver eneste acceleration.


Hvor eldriften af Opel Ampera koster noget i retning af 40 øre pr km i strøm fra stikkontakten, så var økonomien helt anderledes, nu hvor benzinmotoren både skulle drive bilen fremad, samtidig med at batteripakken skulle oplades. Displayet viste 13 km/l (ca. 1 kr pr km med nutidens benzinpriser).

De 83,3 km/l som bilen er udmålt til i henhold til ECE normen er "rent snyd", idet store dele af kørslen under denne test vil foregå som ren eldrift og el-energien tæller åbenbart ikke med. De 83,3 km/l kan udelukkende benyttes til at bestemme hvor meget registreringsafgift, der skal betales for bilen - der er som bekendt 4000 kr i rabat for hver km bilen kører over 15 km/l. Hvis køberne af Opel Ampera forvent at det får en bil, som kan køre 83 km på hver liter benzin, så bliver de godt og grundigt snydt.


Pris lige under 600.000 kr

Ved et brændstofforbrug på 83 km/l ender Opel Ampera med 270.000 kr i registreringsafgift og oven i det 70.000 kr i moms på en pris på gaden på tæt på 600.000 kr.



Hvad får man så for de mange penge? Først og fremmest får en lækker bil, hvor der er skruet helt op for luksussen - Lædersæder, Bose lydanlæg og alle de gimmicks man kan ønske sig, blot for at nævne nogle af dem: Fart pilot, afstands radar både for og bag, bak-camera, air-con, DAB radio med USB og DVD, elvarme i sæder.

Den kører pokkers godt - lavt tyngdepunkt pga. den tunge batteripakke kombineret med elmotorens "bundtræk" (368 Nm) giver en komfortabel og samtidig sporty bil, som er god på langture samtidig med den er enorm hurtig ved bykørsel.



At den samtidig med har en elegant/lækker linjeføring gør at man kun kan synes godt om bilen. Der er et stort bagagerum, men den lave taglinje ved bagdøren, gør at bagsædet mest er beregnet til børn, voksne kan let støde hovedet mod loftet. Samtidig gør batteripakkens centrale placering at der kun er to sidepladers bagi.