Dansk elbil Komité prøvekører Tesla Roadster

af Per Praëm (22-juni-2008)



Lørdag d. 21 juni i dejlig solskinsvejr havde Esben Petersen sat Dansk Elbil Komités medlemmer i stævne ved Ocean Club i Nordhavnen, med det formål at fremvise og give prøveture i en prototype af Tesla Roadsteren.

Endnu er der ingen forhandler af Tesla i Danmark, men det amerikanske firma meddelte fornyeligt, at de anser København for at være et vigtigt brohoved i den europæiske satsning og at Tesla selv vil etablere salgs- og serviceorganisation i Danmark. Esben fortalte mig under køreturen, at han netop var blevet hyret, som kontaktperson for Tesla Motors i Skandinavien



Det var som sagt dejlig solskin, og mange medlemmer var mødt op til fremvisningen, som foregik mellem kl. 14 og 16 - og det til trods for den korte varsel forud for arrangementet. Helt fra Århus var et medlem kommet, og han blev - lige som os andre - ikke skuffet.



Hvordan var så dette vidunder? Efter at have gået rundt om bilen adskillige gange og besigtiget alle detaljer fra alle vinkler - med lidt ængstelse - for førersædet så snævret ud og der var langt ned, så blev det endelig min tur til at prøve bilen. Kunne jeg presse mig ned? Nu hører jeg jo ikke til de slankeste blandt mennesker, men jeg må sige, at der er meget mere plads, end det ser ud til. Når først man er kommet ind over den høje kant og har fået benene stukket ind under rattet, så er det bare at lade sig glide ned i sædet.



Det var masser af plads både til lange ben og til maven. Så på med sikkerhedsselen og lad os komme ud at køre. Nøglen drejes først to klik, hvorefter Esben siger, at jeg skal vente til, der kommer grønt lys i instrumenterne - det er vacumpumpen - som lige skal sørge for bremsetryk, inden vi kan køre.
Derefter drejes nøgle et trin mere, lige som når man starter en almindelig bil. Her giver Tesla'en blot et klik, og som andre elbiler er der ingen motorstøj at høre.

Så er det blot at træde på speederen, og så kører vi. Nu er det første stykke langes havnen på brosten, så tempoet er ikke så hørt, især fordi Tesla'ens hårde sports-undervogn gør, at de toppede brosten kan mærkes rimeligt meget.



Ude på asfalteret vej træder jeg lidt hårdere på speederen og mærker med det samme, at der er lidt mere kraft bag elmotoren, end der er i den Saxo Elbil, jeg er vant til at køre til dagligt. Som altid i en elbil er det en fornøjelse med den lydsvage motor, og man kan rigtig - i den åbne vogn - nyde vindens susen i håret. At bilen er åben, giver på ingen måde gener, man bliver ikke blæst væk, ligesom samtale overhovedet ikke er noget problem.

Efter vi har kørt et lille stykke og jeg har vænnet mig lidt mere til bilen, spørger jeg Esben om jeg må trykke til den, og det får jeg lov til. Speederen i bund - Holdt da k..., det føles som ryglænet bliver presset op i min ryg og det presser mig fremad med en konstant kraft, som jeg aldrig har oplevet før.



Efter få sekunder er jeg nødt til slippe speederen igen, dels fordi speedometeret viser 70 mph og dels fordi vi er ved at løbe tør for lige vej. Sikken en acceleration, jeg har aldrig været med til noget lignende og så så konstant. Når speederpedalen trædes ned, rykker den og det bliver den ved med - ikke noget med pauser til gearskift. Ydermere fortalte Esben at den prototype vi kørte i, var en af de første med to trins gearkasse, men at gearet var låst fast, så vi kørte i andet gear hele tiden.



Der kommer 250 af en såkaldt "Signature Edtion" til Europa af Teslaen. Køber man en af disse til den formidable pris af 99.000 Euro, vil den blive leveret i foråret 2009. 99.000 Euro er med dagens kurs omregnet til 751.707 danske kroner. Det er dyrt for en elbil, men producenten påpeger, at det er billigt sammenlignet med benzindrevne biler af samme kaliber.

Eksempelvis koster en Lamborghini Gallardo, der også kan præsterer 0-100km/t på 4 sekunder, 3½ million kroner. Desuden er Tesla'en langt billigere at køre i brændstofudgifter og uden CO2 forurening, så man kan køre hver eneste kilometer med god samvittighed