Tesla Model S besøger Danmark for anden gang

Som en del af den store europæiske demotour "GET AMPED" har Tesla besøgt 5 forskellige storbyer i Europa - København var den seneste. Med udgangspunkt ved hotel "Crown Plaza" på Amager kørte 3 stk Tesla Model S rundt med indbudte gæster.



af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (23-februar-2012)



GET AMPED - Model S Tour" var for at kommende danske Model S-ejere kunne få en prøvetur i deres kommende køretøj. Derudover var forskellige folk inden for branchen også indbudte til en 10 minutters køretur bag rattet i en Tesla Model S, og undertegnede var blandt de heldige, som fik lov til at prøve det.



Eftersom jeg de sidste 13 måneder har kørt dagligt i en Nissan Leaf, så skulle der meget til at imponere mig, men jeg må sige det lykkedes - Hold K….. en acceleration! Det skulle selvfølgelig prøves hver eneste gang vi holdt for rødt lys og hvor det ellers var muligt på den forholdsvis korte prøvetur på 6 km.



Da jeg således kører elbil dagligt var overgangen til Model S-en uden vanskeligheder - jeg følte mig hjemme i bilen med det samme og havde over hovedet ingen problemer med at betjene den.



Start af bilen skete mere eller mindre automatisk, idet i samme øjeblik at bilens computer havde registreret at bilens trådløse nøgle befandt inde i kabinen og jeg så trådte på bremsepedalen - vupti så tændte det hele af sig selv.

Gear-vælgeren (nu er der jo ingen gear i en elbil, så det reelt kun en elektrisk kontakt) er en lille arm, som stikker ud fra ratstammen nogenlunde der hvor armen til visker-vasker sidder i en almindelig bil. Skubber men denne arm opad, så går bilen i "bak-gear" og et videokamera bag på Model S sender "live" video til den 17" store skærm, som dominerer midterkonsollen. Skubbes den lille gear-arm derimod nedad, så går det fremad. En trykknap på enden af armen benyttes, når bilen skal i "park.



"One Pedal Driving"
I Tesla Model S har føreren mulighed for at vælge mellem to forskellige indstillinger af den regenerative motorbremsning - Normal og Coast. Tesla fortæller at fordi den regenerative ombremsning med elmotoren er så kraftig, som den er, så får men helt ny måde at køre bil på - One Pedal Driving.



Det kan jeg kun bekræfte at det er gældende. Jeg tror dårlig at jeg rørte bremsepedalen under den 6 km lange prøvetur. Det føltes helt naturligt at træde på speederen, når jeg ønskede at øge farten, holde pedalen på et neutralt punkt, når der skulle cruises og slippe speederpedalen mere eller mindre for at opnå nedbremsning.

Indbygget "ipad"
Kabinen er domineret af en 17" stor touchskærm og er man vant til at bruge en iPad, så virkede alt betjeningen ligefrem og let - næsten som om det var Apple, som stod bag softwaren. Ud over en knap til haveriblink, så foregår alt betjening af bilen via den store touchskærm.



Skræmen er inddelt i 3 områder. Helt øverst er der en vandret række af ikoner, som virker som en form for hovedmenu. Afhængig af hvilken af ikonerne man trykker på, så ændres indholdet af selve hovedvinduet. Dette vindue fylder vel 85-90% af skærmens højde.



Nederst på skærmen - i et ca. 3 cm højt bånd - er alle de knapper, som en normalt bil har, samlet. Her kan klimaanlæg, sædevarme, elbagrude, audio mv. betjenes. Da bilen har indbygget internet, så er navigationen bygget op omkring Goggle maps, ligesom en vikårlig internetside kan kaldes frem på den 17" store skærm.



Leveringen af Model S starter til sommer
De første Tesla Model S med danske nummerplader vil kunne ses på vejene inden sommer. Faktisk kunne Tesla's danske butikschef afsløre for mig at et par Tesla Model S vil være at finde i butikken i Bredgade i København inden for 1½ måneds tid - så kan man både se på en udstillingsmodel, ligesom det vil være muligt at få prøveture.



Tesla bekræfter nu 3 faset opladning i Europa.
Som det også fremgår af den danske version af Teslas hjemmeide (http://www.teslamotors.com/en_DK/models), så vil Model S i Danmark blive leveret med en 3 faset on-board lader på 10 kW. Opladeren kan virke både på 1 og 3 faser, så opladning fra en helt almindelig 230 volts stikkontakt kan lade sig gøre (selv om det vil gå langsomt).



Tesla vil levere et ladekabel med til bilen, som i den ene ende passer til en europæisk varint af Tesla's "chargeport" og i den anden ende har et 3 faset IEC-type 2 ladestik (også kaldet et Mennekes stik). Det betyder at Tesla Model S vil kunne benytte den offenlige infrastruktur, som både Better Place og CLEVER er i fuld gang med at sætte op.

Men det meste opladning vil nok foregå gennem den hjemmeladeboks, som den nybagte Tesla Model S-ejer, skal have monteret hjemme i sin garage eller carport. Her vil der kunne lades med 3 x 16 ampere. Det betyder at en fuld opladning af modellen med det store batteri (85 kWh) vil kunne gøres på 9-10 timer.

Tesla tilbyder en option, som de kalder "twin chargers" - dvs. 2 on-board ladere på hver 10 kW i alt 20 kW. Denne option kan halvere ladetiderne, men har den ulempe at der så kræves en nettilslutning på 3x 32 ampere, hvilket er 7 ampere mere end de 3 x25 ampere, som er normalt for danske husstande.

"Twin Chargers" er derfor begrænset i sin anvendelse og kan kun udnyttes fuldt ud ved opladning på offentlige ladestandere, medmindre man får lagt en ny tykkere stikleding ind til sit hus.

20.000 Model S pr. år
Tesla er så småt ved at få deres nye fabrik i Californien op i omdrejninger. Det er planen at produktionen meget snart skal op på 400 stk om ugen. Der går også rygter om at der skal etableres en europæisk fabrik i Holland.

TV selskabet National Geographic var i efteråret på besøg hos Tesla og lavede følgende meget spændende udsendelse om fabrikken og om hvordan Model S vil blive produceret. Tag tid til at se denne video - du vil ikke fortryde det.