Tesla Model S i Danmark

Nu er der change for at få et nærmere kig på den nye super elbil fra Tesla. En Tesla model S besøger nemlig København i ugen op til jul. DELK's udsendte har været forbi med fotografiapparatet...



af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (19-december-2012)



Nu kan man få lov til at sidde bag rattet i den nye Tesla model S. Det kan lade sig gøre hos Tesla i København, som holder til på Bredgade 35. Model S fremvisningstiderne er som følger:

Torsdag 20. december fra 09.00 til 17.30
Fredag 21. december fra 09.00 til 17.30
Lørdag 22. december fra 10.00 til 14.00


Tesla gør opmærksom på, at det ikke vil kunne lade sig gøre at prøvekøre bilen i forbindelse med fremvisningen!





Masser af plads til bagage
Når den store bagklap automatisk åbner ved hjælp af den indbyggede elmotor, afsløres et kæmpe bagagerum.



Helt bagerst kan man endda fjerne gulvet over et endnu dybere hulrum. På video af Tesla's nodel S fremgår det at man som ekstraudstyr kan få 2 ekstra bagudvendte sæder, og da vil fordybningen blive brugt som benplads.





Men ikke nok med det - Der er også et bagagerum foran!





Det er nemlig sådan at Tesla'ens elmotor sidder mellem baghjulene (under bagsædet) og da batteripakken er flad og sidder under bilens bund, så er der ikke brug for andet en end beholder til sprinklervæske i "motorrummet" ude foran.





Tesla model S kommer er IEC type 2 ladestik i Europa
Ud fra det vi hidtil har set og hørt om Tesla model S, så har Tesla udviklet deres helt eget ladestik til model S. I USA lader man kun på en fase men tilgengæld med enormt høje strømstyrker - helt op til 80-90 ampere ved 240 volt. Som standard er den amerikanske Tesla udstyret med en on-board lader på 10 kWatt og der kan tilkøbes en ekstra, således man ender med at kunne lade med 20 kW.

Under min snak med den engelsktalende repræsentant fra Tesla afslørede han, at Model S i den europædiske udgave vil komme med et IEC type 2 ladestik - Det er det som i folkemunde kaldes et "Mennekes" stik. Bilen vil således kunne AC-lade både med 1 og med 3 faser - formodenlig omkring 11 kW.



Ladestikket er skjult bag en lille låge - kamufleret som en refleks på en del af venstre baglygte.



Lågen holdes lukket magnetisk og kan enten åbnes med en trykknap på bilens touch-skærm. Men der er også indbygget et form for radiosender i ladesledningen, for lågen åbnes automatisk, når ladestikket holdes op i nærheden.

Stor 17 tommer computerskærm
I moderne luksusbiler er vi blevet mere og mere vant til store infoskærme, og Model S er ingen undtagelse. Med hele 17 tommer fylder skærmen det meste af midterkonsollen. Her kan man styre alt, samtidig med at der er navigation, musikstreaming og internetradio.



Valgfrihed mellem 3 størrelser på batteripakken
Model S vil blive leveret med tre forskellige batteristørrelser; 40 kWh, 60 kWh og 85 kWh. Det skulle ifølge Tesla kunne række til 260, 370 og 480 km på en enkelt opladning.

Selv om bilen vejer omkring to ton, skulle køreegenskaberne være forbløffende gode. Det skyldes blandt andet et meget lavt tyngdepunkt, da alle batterier er placeret i bunden af bilen.

Specifikationer

Rækkevidde pr opladning: 260, 370 og 480 km
Transmission: fast gear, ingen kobling
Drivlinie: baghjulstræk
Batterier: Lithium-ion 40 kWh, 60 kWh eller 85 kWh
Opladning: 3 x 16 amp @ 240 volt (i europædisk variant)
Ladningstik: IEC type 2 (Mennekes)