Ny Elbil med spark i...

Detaljer omkring den nye Chevrolet Spark Elbil er netop blevet afsløret forud for verdenspremieren den 30. november ved Los Angles Motor Show. Der bliver tilsyneladende tale om en mindre muskel-elbil med en motor p?100 kW og et moment p?540 Nm.



af Per Praëm - Dansk Elbil Komit?(1-november-2012)



Repræsentanter for General Motor uddelte en masse pressemateriale ved sidste uges event - GM's Electrification Experience - i Sausalito i Californien. Materialet fortalte bl.a. at GM planlægger at sælge 500.000 elbiler i 2017, men der var ogs?en del om den kommende Chevrolet Spark EV med en mængde detaljer om denne bils elmotor og batteri.

Den officielle verdenspremiere for Spark EV vil være når Los Angeles Motorshow 2012 åbner den 30. november.





Lillebror til GM Volt
Det er tydeligt at se at Chevrolet Sperk EV er tænkt som en lillebror til plug-in bilen GM-Volt. Som det fremgår af billedet herunder, s?får Spark EV en anden front i forhold til den benzin-drevne Spark. Der er i dette design forsøgt at vise slægtsskabet med med GM-Volt.



Inde i kabinen fra førerpladsen er instrumenteringen da ogs?helt i stil med den som findes p?GM-volt. 2 store computerskærme fortæller føreren alle detaljer om elbilens drift.

Speedometret foran rattet ligner til forveksling det man finder i en GM-volt. I midten et digitalt speedometer. I venstre side vises batteripakkens ladestatus og i højre side af displayet den lille farveskiftende kugle, som viser bilens energiforbrug eller om der genindvindes bremseenergi.





Til sammenligning er speedometer displayet fra en GM-Volt (Opel Ampera) indsat nederst til højre i billedet herover.





Det samme gælder skærmen i midterkonsollen, som bruges til betjening af radio, navigation og til at vise bilens energiøkonomi.



Nyt system til hurtigladning
Spark EV kan lades p?to måder, idet det bliver den første elbil, som benytter den nye SAE J-1772 Comboplug - en standard som netop er blevet vedtaget i USA i september.

Der er tale om et 2-i-1 stik - De fem ben i den øverste cirkel bruge ved AC opladning. Det er det samme J-1772 stik, som vi idag kender fra f.eks. Mitsubishi iMiEV.

Via dette stik benyttes on-board laderen og ladetiden for en fuld opladning vil tage omkring 7 timer ved 230 volt 16 ampere.



De to nederste ben i ladestikket er beregnet til hurtigladning med DC. Chevrolet fortæller at det tager 24 minutter at oplade fra 0 til 80 %.

Det vides dog ikke p?nuværende tidspunkt om Chevrolet holder fast i dette stiksystem, når bilen engang kommer i en dansk udgave.



Batteripakken ligger under bagsædet
Batteripakken yder 20 kWh og den er placeret under gulvet i bagagerummet og ind under bagsæderne. Ifølge de oplysninger, som kommer fra General Motors, s?skulle der være tale om et Nanofosfat Lithium-ion batteri opbygget af celler fra A123. Hvorledes det hænger sammen, i forhold til rygterne om at A123 skulle være gået konkurs, vides ikke.



Men bilens højre moment p?540 Nm hænger i hvert faldt meget godt sammen med Nanofosfat batterier. Hvor en Lithium-ion celle normalt kan levere en maksimalt strøm p?3C, s?er battericellerne fra A123 kendt for at kunne levere helt op til 10C under acceleration.



Den orange "dims", som stikker op mellem de to sæder ved bagsædet, er den obligatoriske batteri-strømafbryder. En lille plug som mekanikeren kan fjerne, hvis der skal arbejdes med bilens elsystem. Dette gør at der ikke længere er farlig højspænding fra batteripakken p?elbilens ledningsnet.

Samme plug bruges ogs?af redningsfolk under arbejde med f.eks. frigørelse af personer ved færdselsuheld.

Rækkevidde p?op til 200 km
General Motors har ikke opgivet noget information om Chevrolet Spark EV's rækkevidde, men ud fra størrelsen p?batteripakken (20 kWh) og de erfaringer, der er fra elbiler i samme størrelse, s?vil et bud p?bilens rækkevidde være et sted mellem 180 og 200 km p?en fuld opladning.

Nyudviklet super elmotor
Ud fra de data, som p.t. er tilgængelige p?internettet, bliver der tale om en uhyre kraftfuld elmotor, som kommer til at ligge under motorhjelmen i den nye Spark elbil.



Nogle sider p?nettet snakker om en elmotor p?85 kW (115 HK) - andre sider snakker om over 100 kW (140 HK) med et drejningsmoment p?hele 540 Nm og en acceleration fra 0 til 100 km/t p?blot 8 sekunder.

Specifikationer

  • Rækkevidde pr opladning: 150-200km
  • El-motor: AC Permanentmagnet synkron
  • Maksimal effekt: 115 hk (85 kW)
  • Tophastighedt: 135 km/t
  • Maks. drejningsmoment: 540 Nm
  • Regenerativ bremsning: Ja
  • Transmission: fast gear, ingen kobling
  • Drivlinie: forhjulstræk
  • Batterier: Lithium-ion 20 kWh
  • 0-100% opladning: cirka 7-8 timer (1 fase 16 Amp)
  • 0-80% opladningstid: ca 24 minutter (ekstern DC)
  • Chevrolet Spark EV forventes at komme p?det amerikanske markede i midten af 2013. Prisen, og hvornår vi eventuelt kan forvente at se elbilen i Danmark, er i skrivende stund ukendt.