Elbil på vej: Renault Kangoo Be Bob Z.E.


af Per Praëm, Dansk Elbil Komité (1 juli 2009)

Renault har netop afsløret en plan, hvor de frem til 2012 vil sende 4 forskellige elbiler på markedet. Den første af dem - Renault Kangoo be bop Z.E - er netop klar til at rulle ud på vejene for den første prototype test. Den teknologi, som kommer til at kunne ses på prototypen, vil være meget lig med den, som de endelige produktionsbiler - der vil komme til salg formodentlig i 2011 - også vil have.

Drivtog
Prototype af Renault Kangoo be bop Z.E. drives af en 44kW (60hk) elmotor, som får strøm fra en 15 kWh Li-ion batteripakke. Dette skulle give prototypen en rækkevidde på 100 km. Renault forventer at der inden for de næste 18 måneder sker en udvikling af batteripakken, således i 2011, når den rigtige produktion starter, er rækkevidden oppe på 160 km.

Bilen er, som sagt, powered af en 44kW (60hk) 3-faset synkron motor, som kan prale af en energi effektivitet på 90%. Motoren, som har et max. omdrejningstal på 12.000 rpm, har en næsten vandret momentkurve, hvor drejningsmomentet er 190 Nm, lige fra 0 omdrejninger og næsten helt op til topfarten, som er begrænset elektronisk til 130 km/t.

Be Bob-ens elmotor (5) er forbundet til et reduktionsgear (4), som erstatter den traditionelle gearkasse. Dette reduktionsgear er med et fast gear forhold og det sikrer en lineær trinløs acceleration, som ikke er spor langsom. Den xx kg tunge bil kan accelerere fra 0 til 50 km/t på 6 sekunder.

Den elektriske energi transmitteres til motoren via et power elektronik modul (3), som styres af en microcontroller. Den omformer de 400 volt DC fra batterierne til 3 faset vekselstrøm, som forsyner elmotorens rotor og stator. Det er også elektronikboksen, som regulerer elmotorens trækkraft og effekt.

Tæt ved motor controlleren finder vi en konverter, som har til opgave at omforme traktionsbatteriets 400 volt DC til 12 volt, som driver det traditionelle elnet i bilen, så som lys, vinduesvisker, radio, elruder osv.

En forgreningsboks (1) fordeler strømmen til de forskellige forbrugende enheder (batteri, klimakontrol og varmesystem). I denne boks findes også en lader (2), som omformer de 230 volt vekselspænding fra vores stikkontakt til 400 volt DC, så traktionsbatteripakken kan oplades.

Den 15 kWh store lithium-ion pakke kommer fra AESC (Automotive Electric Supply Corporation, som er et Nissan-NEC joint venture startet i April 2007), og den består af 48 moduler, som hver er opbygget af 4 celler. Modulerne er positioneret i to rækker af hver 24 og de er anbragt i et hulrum under gulvet mellem for og bagsæde. Det skulle ifølge Renault gøre bilen mere kollisionssikker.

For at få plads til batterierne har man måttet hæve gulvet 45 mm, men det har man kompenseret for ved at sænke hele bilen 2 cm i forhold til den benzin/dieseldrevne version. Batterierne er vedligeholdelsesfrie og det forventes at selv efter 6 år vil de stadig have 80-100% af den originale kapacitet. Hele batteripakken vejer 250 kg. Batteripakken er luftkølet og varmen ledes væk igennem pakkens aluminiumskasse.

Prototypen vil være med fastmonterede batterier og er derfor ikke kompatibel med Better Place?s udskiftelige batteripakker. Det forventes, at batteripakken i den senere produktionsudgave, vil være placeret under gulvet i bagagerummet (uden at det indvirker på bagagepladsen).

Opladning
Kan oplades via et stik, som er placeret bag en klap i fronten - ved siden af den højre forlygte. Renault understøtter to forskellige lade metoder:

Normal ladning
Normal ladning foregår fra en almindelig CEE-stikkontakt med 230 volt og en fase på 10 eller 16 amperer. Denne metode er egnet til oplading hjemme I carporten eller garagen, hvor bilen lades I løbet af natten eller om dagen på parkeringspladsen ved ejerens arbejdsplads. Ladetiden er derfor styret af størrelsen på den sikring der findes i installationen - 10 Amp. giver op til 8 timers ladetid, hvorimod en 16 amperes sikring kan formindske ladetiden til 5 timer.

Kvik ladning
Renault tilbyder også kvikladning af batterier. Ved brug af 3 faser og 32 amperer kan opladning fra 0 til 80% foregå på 30 minutter.

Batteriudskiftning
Prototypen af Kangoo be bop Z.E. har ikke mulighed for at blive opladet ved brug af batteriudskiftning, som ellers er en af hovedhjørnestenene i Renault / Better Place samarbejdet. Det vil komme på den endelige produktionsmodel siger Renault.

Renault Kangoo be bop Z.E. kommer I første omgang med et Marechal-type ladestik, som også kendes fra de tidligere Citroën elbiler her i landet. Produktionsmodellen vil, når tiden kommer, selvfølgelig være forsynet med det ladestik, som man er blevet enig om.

Range optimering.
Ud over de normale forekommende instrumenter I en elbil, så har Renault udviklet en speciel MMI (Man Machine Interface), som skal holde føreren informeret om bilens aktuelle ladetilstand og den forventede tilbageværende kørselstrækning.

En viser langs med speedometret viser batteriernes ladningsniveau.

Et økono-meter, der gør brug af et farvekode system, fortæller hele tiden føreren hvor økonomisk hans kørsel er i forhold til det aktuelle energiforbrug. Lyseblå for normal, mørkeblå for optimal kørsel og rødt for det kraftige energiforbrug, som sandsynligt vil reducerer bilens rækkevidde.

Trip computeren er tilpasset til elbil brugerens behov, ssom ud over kørt strækning også viser hvor mange kWh, der er tilbage på batterierne, samt både det øjeblikkelige såvel som det gennemsnitlige forbrug fra batterierne.