Nissan e-NV200 - Elektrisk varevogn bygget på Nissan LEAF teknologi


af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (23-september-2012)



Ved at kombinere det bedste fra to køretøjer - Nissan LEAF og Nissan NV200 - er den innovative Nissan e-NV200 målrette mod at cementere Nissans position som verdens førende inden for elbiler.

Selv om der officielt stadig er tale om et koncept køretøj, så giver e-NV200 kassevognen en klar indikation at Nissans vil komme med en eldrevet varebil - Det forventes at produktionen starter i 2013. Lige nu har den verdenspremiere på Hannover Motor Show.

Hurtigladning

Batteripakke, elmotor og motorstyring er hentet fra Nissan Leaf og det betyder bl.a. at de firmaer, som måtte investerer i e-NV200, kan forvente samme features som Nissan LEAF. F.eks. kan CHAdeMO hurtigopladning fra 0-80% på 30 minutter, give mere fleksibilitet sammenlignet med f.eks. Renault Kangoo, idet bilen kan lades næsten fuldt op under en middagspause.



Egen strømforsyning

En anden smart feature, som Nissan e-NV200 vil kunne tilbyde, er en indbygget "stikkonktakt", som kan strømforsyne elektrisk værktøj og udstyr op til 6000 Watt. Det kunne f.eks. være et mobilt værksted eller en mobil "pølsevogn".



Batteripakkens placering under gulvet i varerummet bidrager til at sænke bilens tyngdepunkt samtidig med at lastrummets størrelse opretholdes (sammenlignet med den konventionelle NV200). Til trods for sine kompakte udvendige dimensioner, så vil e-NV200 kunne tilbyde en lasvtolumen på 4.2m3 med mulighed for at stille to europaller i forlængelse af hinanden.

80 kW Elmotor

Strømmen til den meget lydsvage 80kW AC synkron el motor leveres af et lithium-ion batteri på 24 kWh, som består af 48 kompakte moduler. Ligesom i Nissan LEAF, vil elmotoren kunne generere et drejningsmoment på 280 nm.

Test af e-NV200 er allerede igang

Nissan er allerede igang med en prototype test af e-NV 200, idet en lille flåde af konverterede batteridrevne NV200s har været udlånt til forskellige mulige kunder, Japans Post Service og FedEx.



Denne test startede i 2011 og vil fortsætte frem til udgangen af 2013. "De tilbagemeldinger, vi har fået fra chauffører og operatører, som benytter køretøjerne som en del af deres daglige rutine, har allerede givet os vigtige oplysninger, som vi vil inddrage, når produktionen af den endelige version starter" siger Hideto Murakami fra Nissan, som tilføjer: "Vores on-going testprogram vil sætte e-NV200 på prøve i nogle af verdens mest udfordrende bymiljøer".

Samme designudtryk som Nissan LEAF

Når man kigger på e-NV 200, ser man straks arven fra Nissan Leaf. Især fronten, hvor ladestikket gemmer sig, viser tydeligt den designmæssige lighed med Nissan LEAF. Andre designelementer fra Nissan LEAF er f.eks. de metalblå Nissan emblemer samt forlygternes LED lys.



Indvendigt i kabinen ses også ligheden med LEAF'en: Computerskærme med avancerede telemetri og navigation, som vil kunne være med til at gøre det mere effektivt for virksomheder at bruge den eldrevne e-NV 200 varebiler i deres flåder.



7 personer minibus

Udover en kassevognsmodel så vil Nissan også kunne tilbyde e-NV200 en minibus med 7 sæder. Der er allerede planer om at teste denne model som taxi i New York.



Nissan fortæller endvidere af e-NV 200 lanceres i 2013 og den vil skulle produceres på en ny fabrik i Barcelona.

Specifikationer

  • Rækkevidde pr opladning: 130-150 km
  • Rumfang af lastrum: op til 4,2 m3
  • El-motor: AC Permanentmagnet synkron
  • Maksimal effekt: 109 hk (80 kW)
  • Maks. drejningsmoment: 280 Nm
  • Regenerativ bremsning: Ja
  • Transmission: fast gear, ingen kobling
  • Drivlinie: forhjulstræk
  • Motor Køling: Væske
  • Batterier: Lithium-ion
  • 0-100% opladning: cirka 6-8 timer on-board lader
  • 0-80% opladningstid: ca 30 minutter ekstern oplader (CHAdeMO)