New York Auto Show 2009 stod i hybridbilens tegn

af Per Praëm - Dansk Elbil Komite.

Efter at have besøgt den netop afsluttede biludstilling i New York, må det konstateres af de amerikanske bilproducenter satser mere på hybridbiler end rene elbiler. Næsten alle mærker havde en eller anden form for hybrid på deres udstilling.

Når man går rundt på gaden i New York dukker der af og til en Toyota Pruis op - både som privat bil men også som taxa, så hybrid teknikken er så små ved at få tag i amerikanerne, dette kunne da også ses på påskens biludstilling i New York, hvor den procentvise del af hybrid biler var noget større. Det var især de fossile hybridbiler der var mange af - altså den type, hvor batteriet kunne har kapacitet til få kilometres kørsel på ren eldrift og hvor strømmen udelukkende kommer fra forbrændingsmotoren.

Toyota
PÅ Toyota’s stand var det den nye udgave af den snart 10 år gamle Prius, som var i fokus. Bilen drives af en 4-cylindret benzin motor på 1500 cc, som yder 76 HK (57 kW), i samarbejde med en elmotor på 67 HK (50 kW). Strømmen til elmotoren kommer fra et 550 volts NiMh batteri i bilens bagagerum. Prisen i USA starter ved 20.000 $.

Endvidere tilbyder Toyota også den lidt større Camry som hybridbil i USA.

Honda
I skarp konkurrence med Toyota tilbyder Honda en ny udgave af Honda Insight. Med en pris på kun 18.500 $ bliver Honda’en til verdens billigste hybrid. De tekniske data ligner - ligesom bilen kurver også gør - meget dem fra Toyta Prius. Under motorhjælmen ligger en 4-cylinders 1,3 liter benzin motor, som yder 96 HK (72 kW), samt en ultratynd letvægtselmotor, på ”kun” 13 HK (10kW). Energien til elmotoren kommer fra et batteri, som er opbygget af D-celler (NiMh) og som har en samlet kapacitet på 580 Wh.

Ud over Honda Insight viste Honda også en hybrid version af Honda Civic.

Endvidere var Honda’s brintbil FCX Clarity også udstillet. Det er bilens som kan køre 450 km på en tankfuld brint.

Chevrolet
Chevrolet Malibu Hybrid har en af de simpleste hybridløsninger, jeg længe har set. Det er sådan set en almindelig benzinmotor, hvor man har erstattet generatoren med en meget større elmotor, som både kan virke som generator og som elmotor. Samtidig har man gjort ventilatorremmen en del bredere, så bedre kan overføre de noget større kræfter, som elmotoren har.

Den almindelige startmotor er udeladt. Den højeffektive forbrændingsmotor bliver automatisk stoppet, når bilen holder stille og genstartes når bremsepedalen slippes. Når der er behov for ekstra trækkraft, som for eksempel under acceleration eller overhaling, så hjælpe elmotoren til. Det er Lithium batteriet, som levere energien til elmotoren. Under bremsning bliver brændstof tilførslen til diesel motoren lukket af og bilens bevægelses energi overføres til batteriet ved at benytte elmotoren som generator.

Ford
Ford er også med på hybidvognen. På deres stand var et stort opsat computergame, hvor to kørere kunne dyste mod hinanden i et spil, hvor det gjaldt om at samlet mønter op og dels om at huske at bruge bilens elektriske bremsesystem. Det havde ikke ret meget med bilkørsel at gøre, men mere en gimmick til at reklamere for deres hybrid system.

En ting, som skulle få chaufføren til at køre mere økonomisk, er det specielle instrumentpanel, hvor man på venstre side har en måler for hvor meget elektrisk energi, man har til rådighed, og derfor kan se hvor langt man kan køre på ren eldrift.

Ford Fusion Hybid drives af en 2,5 liter benzin motor, som er sammenbygget med en elmotor.

Kia
Kia viste deres 4- hjulstrukne brintbil FCV (Se tidligere omtale her...)

Øvrige
Lexus, Porche, Hundai osv. viste forskellige modeller af hybrid biler.

Plug-in Hybrid

GM-Volt
Så kom jeg tæt på produktionsudgaven af GM’s Volt. Designet adskilte sig en del fra den sportsvogn, som jeg så på Frankfurt udstillingen i 2007, nu var det blevet til en almindelig fire døres familiebil. Specifikationerne er stadig nogenlunde de samme: op til 64 km på batteridrift, hvorefter den lille 1 liter 3-cylinder diesel motor starter og laver strøm til de næste 4-500 km.

Batteripakken på 16 kWh er opbygget at lidt over 200 Lithium-ion celler, som tilsammen vejer lidt over 180 kg.

Batterierne kan lades både ved 110 og 220 volt - De tager selvfølgelig længere tid at lade ved den lave spænding.

Elmotoren, som driver bilen har 150 HK (111 kW) og det forventede energiforbrug skulle ligge på omkring 200Wh/mile (125 Wh/km) idet de 64 km på ren batteridrift ifølge siden gm-volt.com vil forgå inden for batteriets 100-50% ladetilstand.

GM-Volt forventes frigivet til salg i November 2010.

Mini-E
BMW’s nye redesign af den gamle Moris Mini har i nogen tid kørt som forsøgsbiler i en eludgave i London. Den var da også med på New Yorks Auto Show. Det er en smart lille vaks elbil med gode sportsegenskaber, jeg blev dog en del skuffet, da jeg opdagede at hele bagsædet var væk og erstattet af en stor boks med batterierne - så det er reel kun en to personers bil. Der er faktisk mere bagageplads i en Th!nk.

Klik på det enkelte billede for at se det i større udgave.