Mens vi venter på Zoe, Renault's næste elbil - Rapport fra Paris Motor Show 2012


af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (21-oktober-2012)



Biludstillingen i Paris - "Mondial de l'automobile 2012" er netop i disse dage afsluttet. En af de stande der virkelig var domineret af elbiler var Renault's stand. Her fremviste de hele deres elbilsprogram - lige fra den lille Twizzy, varebilen Kangoo, Renault Fluence og ikke mindst den nye Renault Zoe.

Det var tydeligt at se at Zoe bliver det næste store fra Renault. Der var et meget stort antal af denne model på standen, og publikum flokkes omkring bilerne - åbnede døre, motorhjem, bagagerum og prøvede sidekomforten i et væk, så den var næsten umuligt for jeres udsendte at tage billederne i denne artikel uden at der konstant gik en eller anden person lige ind foran kameraet.

Designet som elbil fra start

Elbilen Zoe er den første elbil fra Renault, der er designet og produceret som elbil helt fra bunden. Det betyder, at den på alle måder er nyskabende og indeholder en række helt unikke features.



Bilen er lidt over fire meter lang, har plads til fem og bagagerummet sluger 338 liter. Motoren yder 88 hk og batteriet er på 22 kWh.



Hastigheden er begrænset til 135 km/t, og på en fuld opladning klarer den ifølge de officielle NEDC målinger (New European Driving Cycle ) 210 kilometers kørsel, før der igen skal lades.



At Zoe har en officiel rækkevidde på 210 kilometer er enestående i forhold til de eksisterende elbiler på markedet.



Nyt system til hurtigladning

Med Zoe indfører Renault et helt nyt koncept til opladning af bilen. Det bliver den første elbil, der understøtter opladning med tre faser, og ikke nok med det, så kan den indbyggede lader håndtere op til 44 kW - det betyder et batteripakken kan oplades med hastigheder, der er sammenligneligt med den Quick-charge (CHAdeMO) som kendes fra Nissan og Mitsubishi.



Bag Renault emblemet i fronten gemmer der sig et ægte Mennekes stik, som er dimensioneret til strømstyrker på op til 63 ampere. Det giver en maksimalt opladningseffekt på 3 x 230 volt x 63 Amp = 43.470 Watt. Hemmeligheden bag denne store ladeeffekt er Renaults nyudviklede system, hvor man benytter den inverter, som normalt driver elmotoren, til at konverterer elnettets AC-spænding til DC til opladning af batteripakken.

Instrumentering og interiør

Jeg ved ikke om det er fordi Renault har kigget over skulderen på Nissan Leaf, eller om det er fordi de to firmaer har samme ledelse, men i hvert fald syntes jeg at der var mange lighedspunkter med Nissan Leaf, når man kastede blikket indenfor i kabinen.



Samme lyse interiør og navigationsskærmen lignede også ved første øjekast en kopi af den man finder i Nissan Leaf.



Som den første elbil fra Renault er Zoe udstyret med Renaults R-Link system, der et et integreret multimediesystem, der hele tiden er online. R-Link består af en syv tommer skærm, der indeholder alle funktioner til blandt andet radio, navigation og overvågning af bilens batteriforbrug. Og da system altid er online kan man allerede nu downloade mere end 50 forskellige apps direkte i bilen.

R-Link indeholder udover navigation også elementer, der er helt specifikke for en elbil. Nemlig mulighed for hele tiden at overvåge bilens elforbrug og se tidligere tiders elforbrug. Via en PC eller via en smartphone kan man komme i kontakt med R-link således at man fra sofaen blandt andet kan overvåge, hvor meget bilen er opladet og man kan programmere for-opvarmning af bilen.

Range OptimiZEr

Den store rækkevidde på 210 km skyldes en række helt nyskabende elementer, der er samlet under begrebet Range OptimiZEr.

For det første introduceres et helt nyt system til regenerativ energiopsamling. Den kinetiske energi, der opsamles ved at motorbremse opsamles i motoren, som konverterer det til energi til batteriet. Dette er set før, men som noget helt nyt samles der også energi, når man bremser. Et automatisk system anvender motorbremsen i kombination med den almindelige bremse og sender dermed også energi tilbage til batteriet.

Når føreren træder på bremsepedalen (1), så beregner bremsesystemets styrecomputer (3) hvor meget den elektriske drivmotor (6) er i stand til at nedbremse bilen vha. regenerativ bremsning, hvorved bilens bevægelsesenergi omdannes til el-energi på elbilens batteri.

Først når elmotoren ikke magter at nedbremse bilen i henhold til førerens ønsker (tryk på bremsepedalen), så vil bremsecomputeren aktivere den hydrauliske del af bremsesystemet, det sker via aktiveringsmodulet (4).

Ved dette system sikres at mest mulig energi sendes tilbage til batteripakken under opbremsning.

Super effektivt varmesystem

Især opvarmning af kabinen i det kolde halvår har indtil nu været en udfordring for elbilerne. Elektrisk opvarmning af vand med elektrisk varmelegeme (som f.eks. Mitsubishi benytter) har vist ofte at kunne fordoble elbilens energiforbrug ved frostgrader.

Renault Zoe har i stedet indbygget en varmepumpe. Det betyder, at man kan opnå en behagelig temperatur inde i bilen, uden at det går nævneværdigt ud over rækkevidden. Systemet fungerer som et omvendt airconditionanlæg og bruger kun meget lidt strøm til at producere varme/kulde. Systemet skaber 3 kW varme ved kun at bruge 1 kW af bilens batteri.



I sommerhalvåret virker anlægget som et normalt airconditioneringsanlæg. Blæsermotoren (9) cirkulerer luften i kabinen forbi den indvendige fordamper radiator (5), som trækker varmen ud af luften. Kompressoren (2) cirkulerer den nu luftformige væske til den udvendige kondensator (1), hvor varmen afleveres til fartvindens køling.



I vinterhalvåret vendes anlæggets funktion med et par elektriske ventiler (6), hvilket bevirker at den udvendige radiator (1) kommer til at virke som fordamper, der trækker varme ud af den omkringliggende luft. Den opsamlede varme afsættes vha. kompressoren (2) i den indvendige radiator (4).



Figuren herover viser varmesystemets komponenter:

1. Udvendig radiator
2. Elektrisk drevet kompressor
3. Akkumulator
4. Indvendig radiator
5. Cockpit fordamper
6. Elektrisk styrede ventiler
7. Computer til klimakontrol
8. Computer til styring af varmepumpe
9. Blæsermotor
10. Elektroventil
11. Elektroventil

Renault Zoe forventes at komme på det danske markede i starten af 2013. Prisen er fastsat til 161.400 kr, Denne pris inkludere ikke batteripakken, som skal lejes ved siden af til 700 kr pr. måned.

Specifikationer

  • Rækkevidde pr opladning: 150-210 km
  • El-motor: AC Permanentmagnet synkron
  • Maksimal effekt: 80 hk (65 kW)
  • Tophastighedt: 135 km/t
  • Maks. drejningsmoment: 220 Nm
  • Regenerativ bremsning: Ja
  • Transmission: fast gear, ingen kobling
  • Drivlinie: forhjulstræk
  • Batterier: Lithium-ion 22 kWh
  • 0-100% opladning: cirka 9 timer (1 fase 16 Amp)
  • 0-100% opladning: cirka 1 time (3 faser 32 Amp)
  • 0-80% opladningstid: ca 30 minutter (3 faser 63 Amp)