Første indtryk af Micro-vett Fiat Fiorino elbil

af Per Praëm - Dansk Elbil Komite. (26 juli 2009)

Elbil Danmark - den kommende importør af Fiat elbiler - havde fredag d. 26. juni indbudt til prøveture i en Fiat Fiorino elbil. Det foregik hos Fiat forhandleren TangHolm A/S i Ballerup. Bilen, som blev fremvist var den samme, som havde været med på EVS i Stavanger i sidste måned.



Konverteret til el af Micro-Vett
Fiat-bilerne, som Elbil Danmark udbyder, kommer ikke direkte fra Fiat fabrikken. Det er nemlig Micro-Vett - et andet italiensk firma - som er autoriseret til at ombygge en række Fiat modeller til elbiler. Fiat leverer den færdige bil uden motor og benzintank og så bygger Micro-Vett elmotor, batterier og det nødvendige elektronik i bilen.



      500 E             Fiorino Cargo E            Fiorino Combi E             Qubo E

Det er primært to Fiat modeller, som Elbil Danmark i første omgang har koncentreret sig om at tilbyde køberne. Først er der en elektrisk udgave af den nye smarte Fiat 500 - kaldet Fiat 500 E Den anden model findes tre varianter, selv om de ikke have samme navn er det i princippet den samme bil. Den billigste er Fiat Fiorino Cargo E - en elvarevogn baseret på Fiat Fiorino. Den samme bil fås også med et bagsæde, så den kan rumme 4 passagerer, som bliver den kaldt Fiorino Combi E. Endelig, hvis man er til lidt mere luksus, så laver Fiat Fiorino varevognen i en MPV-udgave som hedder Qubo E

Vælg mellem small, large og Extra-Large
Micro-Vett har valgt at give kunderne en valgmulighed mellem tre forskellige batteripakker - alle Lithium-ion batterier. Den mindste pakke (S) er på 17 kWh, hvilket skulle give bilen en rækkevidde på 70 km på en opladning. Mellempakken (L) er på 22 kWh svarende til 100 km og endelig er der XL-pakken på 31kWh, som giver 145 km på en opladning.

Sammen med den lille batteripakke følger også en mindre elmotor, idet bilerne normalt er udstyret med en 15/30 kW vandkølet elmotor, så vil Fiorino Cargo og Combi, når de købes med den lille batteripakke, være drevet frem af en 10/15 kW luftkølet elmotor, som samtidig vil begrænse tophastigheden til 70 km/t (den store motor kan komme op på 100 km/t)

Qubo E fås kun i L og XL udgave og ved Fiat 500 E er ingen valgmuligheder, her er L udgave den eneste, som tilbydes

Model Batteri Motor Rækkevidde Topfart Pris
Fiorino Van (S) 17 kWh 10/15 kW 70 km 70 km/t 255.000 kr
Fiorino Van (L) 22 kWh 15/30 kW 100 Km 100 km/t 277.500 kr
Fiorino Combi (S) 17 kWh 10/15 kW 70 km 70 km/t 258.750 kr
Fiorino Combi (L) 22 kWh 15/30 kW 100 Km 100 km/t 283.500 kr
Fiorino Combi (XL) 31 kWh 15/30 kW 140 Km 100 km/t 337.500 kr
Qubo (L) 22 kWh 15/30 kW 100 Km 100 km/t 334.500 kr
Qubo (XL) 31 kWh 15/30 kW 140 Km 100 km/t 386.250 kr
500 (L) 22 kWh 15/30 kW 100 Km 100 km/t 343.575 kr


Prøveturen
Det man først får øje på, når man sætter sig ind i bilen, er det faktum at der både er kobling og gearstang - noget man normalt ikke finder i en elbil. Det er et valg, som Micro-Vett har lavet, højst sandsynligt for at spare penge. Ofte når man konverterer en benzin bil til eldrift, så fjerner man koblingen og låser gearkassen fast i et bestemt gear.

Jeg tror, at Micro-Vett har valgt at bibeholde gearskiftet, fordi den valgte elmotors trækkraft er lige i underkanten af hvad den burde være. Ved at kunne gå ned i gear, kan man kompensere for den manglende trækkraft.

Bilen er let kørt, men brugere, som er uvante med elbiler, kan forledes til at køre bilen, som en normal benzinbil - d.v.s. startende i første gear med gearskifte efterhånden, som hastigheden øges. Det er ikke den mest batteriøkonomiske måde at køre bilen på!
Ved bykørsel bør man vælge andet gear og udelukkende køre i det. Tredje og fjerde kan benyttes på landevejen, hvorimod første og femte gear aldrig bør bruges.

Økonomimeter/Amperemeter savnes
Når man kommer ind i bilen, er der intet, som peger i retning af at der er tale om en elbil. Det er måske meget godt for folk, som kommer fra en almindelig bil og skal til at køre elbil for første gang, men for den trænede elbilsbruger, så er der et par, som jeg virkelig savner.



Instrumenterne er fuldstændig uændrede fra den normale benzin udgave, det vil sige et stort speedometer, en stor omdrejningstæller og to mindre instrumenter, som viser kølevandtemperatur og en benzinmåler, som er konverteret til at vise restenergien på batterierne.

For en elbilskører, så er der to instrumenter, som er særligt vigtige. Det første er energimåleren. Det er vigtigt at den er lineær og at man let under kørsel kan aflæse restkapaciteten på batterierne helst med en opløsning på 1 % og helst på en måde, så man ikke skal fjerne blikket fra vejen alt for længe. Derfor skal dette instrument være stort.

På andre elbiler har man valgt at placere det, der hvor omdrejningstælleren er og gøre det lige så stort som speedometret. En lille snoldet energimåler, på størrelse med en almindelig benzinmåler der kun kan melde ¼ , ½, ¾ og fuld, kan man ikke bruge til ret meget. Energimåleren er vigtig, så man hele tiden kan bedømme om man kan nå hjem, inden batteriet er tomt.

Det andet vigtige instrument, som jeg virkelig savnede under min tur, var et instrument, som fortalte lidt om hvor meget strøm, jeg pumpede over i motoren. Hvor mange omdrejninger elmotoren kører med i øjeblikket er jo fløjtende ligegyldigt, for jeg skal jo ikke skifte gear undervejs. Men en eller anden indikation, hvor økonomisk jeg kører lige i dette øjeblik, kunne jeg ikke få øje på. Det er muligt at der findes noget, som kan bruges i det tekstdisplay, som sidder mellem de to store viser instrumenter, men på min tur havde ikke tid til at tage opmærksomheden fra vejen, så jeg kunne få den information.



Den regenerative motorbremsning er alt for svag
På Elbil Danmarks hjemmeside står der godt nok at bremserne er hydrauliske med energiopsamling, men bremseeffekten er nærmest ikke eksistende. Gang på gang måtte jeg have foden over på bremsepedalen og bruge de mekaniske bremser til at stoppe bilen f.eks. ved rødt lys. Det var simpelt hen ikke muligt at tilrettelægge hastigheden og slippe speederen på rette tidspunkt, så motorbremsningen stoppede bilen tids nok.

En bil som Fiorino E, som har en arbejdsvægt på 1700 kg, vil ved 50 km/t besidde en bevægelsesenergi på 125.386 Joule svarende til 35 Wh. Den energi, som man kunne have kørt små 175 meter på, går tabt hver gang man bremser. Kører men i en storby, som f.eks. København, hvor der i snit er 3 lyskurve for hver kilometer, så betyder det, at man taber tæt på halvdelen af sin rækkevidde i varme i de mekaniske bremser.

Grunden til at Micro-Vett elbilen ikke har regenerativ bremsning på linie med andre moderne elbiler skal findes i det faktum at den ikke er født som elbil, men er en benzinbil, som i princippet er konverteret om til eldrift. Det har derfor ikke har det ikke været muligt for Micro-Vett at få styringen af elmotoren til at tale med den computer, som tage sig af de blokeringsfrie bremser.

ABS bremser fungere på den måde at en føler i hvert hjul fortæller en computer om hjulet står stille eller om det kører rundt. Hvis et hjul blokerer under bremsning, så giver ABS-computeren besked om at mindske det hydrauliske tryk på det bremserør, som går til det pågældende hjul.

De folk, som har konstrueret ABS-computeren, har ikke skullet styre andet end hydraulikken, så en udgang eller interface, som kan fortælle en motorstyring til en elmotor, at det er den, som forårsager blokeringen, findes simpelt hen ikke på dagens ABS-kontrolbokse.



Konklusion
Fiat Fiorino E er skridt på vejen hen mod morgendagens elbil. Men efter at have prøvekørt Mitsubishi's i-MiEV, så giver Fiorino et tydeligt indtryk af at der er tale om en konvertering af en benzinbil og ikke en ægte elbil.

Micro-Vett har, efter min mening, gået på kompromis for mange steder og bibeholdt for meget af benzinbilens natur. Her tænker jeg primært på det unødvendige gearskifte, den manglende motorbremsning og de dårlige instrumneter.

Sammenligner man med andre elbiler på det danske marked, så er Fiat/Micro-Vett bilen langt at fortrække frem for biler som Kewet, Reva og MegaCity og det fordi der er tale om en rigtig bil med der af følgende sikkerhed, og ikke en quadricykel.

Bilens lithium-ion batterier er også langt at foretække frem for bly-syre batterier, men Elbil Danmark burde give meget mere end to års garanti på batterierne. Dansk Elbil Komité mener at minimum 5 år og helst 10 års garanti på batterierne bør være standard for morgendagens elbiler.

Set i lyset af at Mitsubishi ikke kan leverer elbiler før om et til to år, så må Fiat/Micro-Vett anses for at være en af de bedste elbiler der p.t. kan leveres her i Danmark - Dette til trods for de forbehold, jeg har nævnt.