Kinesiske BYD vil introducere deres F3e i Israel, som en konkurent til Shai Agassi's Project Better Place.

F3 findes både i benzin udgave såvel som i elbil.

BYD Auto kalder selv F3e for et "masterpiece" på deres hjemmeside - et masterpiece i integration af moderselskabet batteriteknologi med BYD Auto's manufactoring teknologi.

F3e har en tophastihed på 150 km/t og en acceleration på 13.5 sek for 0-100 km/t. Elforbruget er mindre end 12kWh per 100 km. og rækkevidden er 300 km for en opladning.

BYD E6 Elbil med følgende Specifikationer:
E6 vil være med 5 sæder og en acceleration fra 0 til 100 km/t på omkring 10 sekunder. Top hastighed vil være omkring 160 km/t (100 mph). Batteripakken, som er placeret under de bageste passagersæder, vil blive baseret på BYD's egne lithium-ion jernfosfat teknologi. Det forventes at en opladning kan række til 300 km.

Men mest imponerende af alle:

BYD forventer at batteriet vil have en levetid på 2000 cykler, svarende til ca 600.000 km.

Den kinesiske elbilproducent BYD udpeger nu Danmark som det første marked i Europa,.

Over for Børsen Klima udpeger den kinesiske elbilproducent BYD nu Danmark som det første marked i Europa, hvor selskabet vil markedsføre sine elbiler og opstille ladestationer i stor skala.

Af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (9. februar 2009)

Allerede i august 2008 meddelte den kinesike bilfabrik BYD at den ville gå ind på det Israelske marked i direkte konkurrence med den Israelske udgave af ”Projekt Better Place”

Selskabets ledere blev citeret efter et besøg i Israel. De rapporterede meget begejstrede om deres besøg, og direktøren for eksportafdelingen fortalte om et møde med præsident Shimon Peres, der "entusiastisk støtter" udvikling af den elektriske bil.

Nu fortæller Børsen Klima og TV 2 Nyhederne at det samme er ved at ske i Danmark – ”Der er lagt op til en benhård kamp om danske bilejere, når to af verdens mest fremskredne elbilkoncepter kommer i direkte duel om kunderne i Danmark allerede i 2011” – skriver TV2 Nyhederne på deres hjemmeside.

Det står ikke klar om, de to konkurrenter i givet fald vil kunne blive enige om at lave en fælles infrastruktur, eller om vi ender med at have to forskellige systemer til genopladning af elbilerne, hvilket helt sikkert vil føre til forvirring blandt forbrugerne.

BYD afsluttede udviklingen af deres fem sæders F3 elbil for to år siden, og arbejder nu med en minivan-type model. (Der findes også en F3 model med benzin-drevne motorer). Elbil udgaven er forsynet med et Lithium jernfosfat batteri.

Moderselskabet til bilproducenten er den kinesiske batteri koncern BYD - en af verdens største batteri producenter. Denne kendsgerning giver den lille bil fabrik adgang til betydelige forsknings og udviklingsressourcer.

Det er Nic. Christiansen Gruppen - et af landets uafhængige importselskaber , der bl.a. står bag importen af Hyundai og Land Rover - som nu også står bag det nydannede ”China Car Import”, der i 2009 skal lancere både hybridbilen BYD 3F DM og den rene elbil BYD E6.

BYD regnes for at være blandt verdens mest seriøse bejlere til at levere fremtidens elbiler.

Ifølge udtalelser til Politiken fra det kommende importørselskab, vil bilerne først komme til landet, når de kan opnå mindst fire eller helst fem stjerner i Euro NCAPs test.- Det udsagn er værd at huske på.

Billedet herover viser en BYD model E6, som blev fremvist på Beijing Auto Show.