BMW bag kommende elbil med kulfiberkarosseri





(26. August 2010)


Af David Marc Hansen

I 2013 forventer BMW at introducere deres kommende elbilmærke, Megacity (MCV), med et kulfiberforstærket plastikkarosseri. MCV er et koncept hvor elbilen skal konstrueres helt fra bunden, hvilket dels skal kompensere for de ekstra kilo som elbilen har grundet batteripakken, og dels for at øge bilens sikkerhed ved at beskytte batteripakken bedst muligt.

MCV modellen bliver en bybil, med plads til fire voksne, med en trefaset synkronmotor på over 100 kW, som BMW selv udvikler. Mens li-ion batteripakken bliver udviklet i samarbejde med SB LiMotive, som Samsung og Bosch står bag. Kabinen i det kulfiberforstærkede plastik (CFRP) (Carbon Fiber Reinforced Polymer) bliver produceret af SGL Automotive Carbon Fibers, der er et joint venture mellem BMW og SGL Group.

BMWs nye kulfiberkonstruktion til MCV modellerne kaldes for LifeDrive, og er i realiteten to separate moduler. Drive-modulet integrerer batteri, motor, transmission samt kollissionsbeskyttelse i et aluminiumschassis, og Life-modulet består af en passagerkabine i det lette og meget stærke CFRP materiale. Dette princip skal sikre at deformationszonerne i aluminium kan afbøje stød ved koalition, og dermed aflaste det ekstremt stive kulfiberkarosseri.

BMW overvejer muligheden for at forsyne bilen med en range extender, i form af en mindre forbrændingsmotor, der via en generator kan lade batteripakken op, før batterierne løber tør for strøm, også kaldet en E-REV-løsning (Extended Range Electric Vehicle), præcis som Chevrolet Volt/Ampera, Fisker Karma, Audi A1 etc. Dog betragter BMW denne løsning som et kompromis, i forhold til den rent batteridrevne elbil, BEV'en (Battery Electric Vehicle).

BMW har arbejdet med kulfiberkonstruktioner før, til deres Formel1 racere og med karosseridele til deres M-modeller. BMW mener at tiden er moden nu, og at prisen på det ellers så eksotiske materiale er kommet ned på et fornuftigt prisleje.



BMW har arbejdet med kulfiberkonstruktioner før, til deres Formel1 racere og med karosseridele til deres M-modeller. BMW mener at tiden er moden nu, og at prisen på det ellers så eksotiske materiale er kommet ned på et fornuftigt prisleje.



For at få nye og up-to-date erfaringer med elbilteknologien, før MCV konceptet introduceres, omkonverterer BMW i 2011 en større antal testbiler under navnet BMW ActiveE, i form af en serie 1 model, med en effekt på 125 kW synkronmotor og en rækkevidde på cirka 160 km. Denne modeller kommer sandsynligvis ikke til salg.