Der er nu mere end 1000 elbiler i Danmark

Pr. 1. juni 2012 er der indregistreret i alt 1160 elkøretøjer, fordelt på 975 personbiler, 165 varebiler, 9 lastbiler og 11 busser.

af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (24-juni-2012)

Dansk Elbil Komité har kigget nærmere på, hvad der gemmer sig und overfladen på disse tal. I Danmark skelner man nemlig ikke mellem 4-hjullede motorcykler, "golfbiler" og almindelige personbiler, når en elbil skal have nummerplader. Alle bliver lagt i den kategori, som hedder M1. Det eneste man skelner i mellem er person og varebiler

Vi har derfor forsøgt at lave vores egen underopdeling af personbilsklassen. Det som vi kalder "golfbiler" er den slags, som oprindeligt kendes fra golfbanerne, men som nu er begyndt at komme ud på de offentlige veje. Endvidere er der det som i andre EU-lande kendes som 4-hjullede motorcykler (EU type L7e). Det er små elbiler, som ikke må veje over 400 kg (uden batterier) og som maksimalt må være udstyret med en elmotor på 15 kW. Der er i denne klasse ikke store krav til sikkerhed -En L7e-elbil skal ikke crash-testes, den skal ikke have air-bags, ABS eller ESP.



Figuren herover viser fordelingen af de i alt 1160 elkøretøjer, vi har i Danmark. De 975 personbiler fordeler sig på 809 stk "rigtige" personbiler, 98 stk 4-hjullede motorcykler og 63 stk "golfbiler". Derudover er der for tiden 165 el-varebiler, 9 el-lastbiler samt 11 el-busser. Endvidere er der indregistreret 2 stk Fisker Karma som elbiler, samt 3 Hyundai brintbiler.


Kigger man på aldersfordelingen af disse elbiler og f.eks. bruger COP-15 i 2009, som skillelinje mellem det man kunne kalde nye og ældre elbiler, så er der 185 stk, som skal have betegnelsen ældre. Det er primært de gamle Citroën Saxo'er og Berlingo'er samt Kewet'er, som udgør disse biler.

879 af biler udgøres af elbiler, som har fået deres nummerplader inden for de seneste 3-4 år.

Opladning af elbilerne

Vi har tidligere på dette site - tilbage i 2008 - skrevet om det kaos, som var, når man ser på de forskellige bilmodellers ladestik (DELK: Sikre forbindelser til morgendagens elbiler link: KravtilLadestik.htm ), men det ser endelig ud som om der er lys for ende af tunlen.


Figuren herover opdeler samtlige 1160 elkøretøjer ud fra deres metode til opladning. Næsten 400 elbiler/busser/lastbiler bruger det som kaldes Mode 1. Det vil sige eksisterende 230 og 400 volts stikkontakter uden nogen form for ekstra elbilsbeskyttelse. Som oftest er det blå CEE stikkontakter.

Næsten 700 elbiler er så nye, at de understøtter Mode 3, hvilket er rigtigt godt, da alle de mange nye ladestandere både Better Place og Clever for tiden sætter op over det ganske land, er af denne standard.

Kigger vi på hurtigladning, så er der 450 elbiler, som også er i stand til DC-opladning i henhold til CHAdeMO standarden. Det er primært Mitsubishi iMiEV, Peugeot iON, Citroën C-Zero og Nissan Leaf, som udgør disse modeller. Endvidere er der 150 Renault Fluence, som kan benytte de kommende batteriskiftestationer.

En fase eller tre fase?

Alle de nye Mode 3 ladestandere som sættes op af de to store elbiler firmaer, understøtter som minimum opladning med 3 faser af 16 ampere (11 kW). Ser man på fordelingen af elbiler, som i øjeblikket er forsynet med et 3-fase Mode 3 ladestik (Mennekes-stik) så er deres antal mikroskopisk.


Ud af 684 elbiler, som benytter mode 3 opladning er der kun 11 stk med 3-faset Mennekes-stik. Ifølge deres egne hjemmesider, så har Better Place 88 steder i landet hvor der kan oplades med Mennekes-stik og Clever har tilsvarende 36 steder - altså i alt 124 lokationer, hvor der befinder sig en eller flere 3-fasede ladestandere. Heldigvis er det sådan at disse ladestandere også kan benyttes at de 673 elbiler, som er forsynet med SAE-J1772 ladestik - man skal blot have det rigtige ladekabel.

Se den samlede oversigt over elbilerne i Danmark pr. 1. juni 2012 her:
Antal elbiler i Danamrak pr. 1. juni 2012 fordelt på mærker og modeller